{gallery}Dokumenty/programprofilaktyczny{/gallery}PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
WYKAZ PODRĘCZNIKÓW NA ROK SZKOLNY 2017/2018
UWAGA!
PODRĘCZNIKI I ĆWICZENIA DLA WSZYSTKICH KLAS SĄ DOTOWANE PRZEZ MINISTERSTWO (Z WYJĄTKIEM PODRĘCZNIKÓW DO RELIGII, KTÓRE RODZICE KUPUJĄ WE WŁASNYM ZAKRESIE) . UCZNIOWIE OTRZYMAJĄ ZESTAWY KSIĄŻEK NA POCZĄTKU ROKU SZKOLNEGO.
Oddział przedszkolny_________________________________________
PRZEDMIOT |
TYTUŁ/AUTOR |
WYDAWNICTWO |
EDUKACJA PRZEDSZKOL. |
Kolekcja sześciolatka | NOWA ERA |
RELIGIA | Spotkania dzieci Bożych cz.1 cz.2 D.Krupiński, J.Snopek |
JEDNOŚĆ |
J.ANGIELSKI |
Bugs Team Starter- Karty pracy Carol Read |
MACMILLAN |
Klasa I____________________________________________________
PRZEDMIOT |
AUTOR/TYTUŁ | WYDAWNICTWO |
EDUKACJA WCZESNO- SZKOLNA |
Pakiet „Elementarz odkrywców” |
NOWA ERA |
J.ANGIELSKI | Tiger 1 |
MACMILLAN |
RELIGIA | "Żyjemy w Bożym świecie" Podręcznik Elżbieta Kondrakt |
JEDNOŚĆ |
Klasa II____________________________________________________
PRZEDMIOT |
TYTUŁ/AUTOR | WYDAWNICTWO |
EDUKACJA WCZESNO- SZKOLNA |
Podręcznik cz.1 i 2 „Nowe Już w szkole” Ćwiczenia cz.1-4 Ćwiczenia –matematyka cz.1-4 | NOWA ERA |
J.ANGIELSKI | Tiger 2 | MACMILLAN |
RELIGIA | "Idziemy do Jezusa" – ćwiczenie Dariusz Krupiński |
JEDNOŚĆ |
Klasa III____________________________________________________
PRZEDMIOT | TYTUŁ/AUTOR | WYDAWNICTWO |
EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA |
Nasza szkoła- podręcznik część 1- 4 Nasza szkoła. Matematyka część 1- 4 Nasze ćwiczenia klasa 3 część 1- 4 Nasze ćwiczenia klasa 3 Matematyka część 1-4 |
MEN NOWA ERA |
J.ANGIELSKI | Tiger 3 (podręcznik + ćwiczenie) | MACMILLAN |
RELIGIA | "Jezus jest z nami" -ćwiczenie red. J. Czerkawski, E. Kondrakt | JEDNOŚĆ |
Klasa IV__________________________________________________
PRZEDMIOT |
TYTUŁ/AUTOR | WYDAWNICTWO |
J.POLSKI | „Między nami” A. Łuczak, A. Murdzek, K. Krzemieniewska-Kleban |
GWO |
MATEMATYKA |
Matematyka wokół nas” H. Lewicka, M. Kowalczyk |
WSiP |
PRZYRODA | „Przyroda” | WSIP |
HISTORIA |
„Historia kl.4” | WSiP |
J.ANGIELSKI |
Brainy 1” Nick Beare | MACMILLAN |
INFORMATYKA |
„Informatyka” |
WSiP |
MUZYKA | „Lekcja muzyki” M.Gromek, G.Kilbach | NOWA ERA |
PLASTYKA | „Do dzieła” J.Lukas, K.Onok | NOWA ERA |
TECHNIKA | „Jak to działa?” L.Łabecki, M.Łabecka | NOWA ERA |
RELIGIA | „Miejsce pełne BOGActw” K.Mielnicki, E.Kondrakt, B.Nosek | JEDNOŚĆ |
Klasa V_________________________________________________
PRZEDMIOT |
AUTOR/TYTUŁ
|
WYDAWNICTWO |
J.POLSKI | Słowa z uśmiechem | WSiP |
MATEMATYKA | Matematyka wokół nas H.Lewicka, M.Kowalczyk |
WSiP |
PRZYRODA | Przyrodo, witaj! E. Gromek, E. Kłos i inni |
WSiP |
HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO |
Klucz do historii Wojciech Kalwat, Małgorzata Lis | WSiP |
J.ANGIELSKI |
New Hot Spot 2 |
MACMILLAN |
ZAJĘCIA INFORMATYCZNE | LEKCJE Z KOMPUTEREM | WSiP |
MUZYKA
PLASTYKA |
(KONTYNUACJA PODRĘCZNIKÓW Do dzieła |
NOWA ERA |
ZAJĘCIA TECHNICZNE |
Zajęcia techniczne cz.1 -B.Stanecka, cz. Stanecki |
Agencja Wyd. STAN POL |
RELIGIA |
PODRĘCZNIK"Spotkanie uBOGAcające"ks.K.Mielnicki, E.Kondrakt |
JEDNOŚĆ |
Klasa VI__________________________________________________________________
PRZEDMIOT | TYTUŁ/AUTOR |
WYDAWNICTWO |
|
J.POLSKI | Słowa z uśmiechem | WSiP | |
MATEMATYKA | Matematyka wokół nas -H.Lewicka, M.Kowalczyk | WSiP | |
PRZYRODA | Przyrodo witaj!- E.Gromek, E.Kłos |
WSiP | |
HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO |
Klucz do historii. Historia i społeczeństwo Wojciech Kalwat, Małgorzata Lis |
WSiP | |
J.ANGIELSKI | New Hot Spot 3 |
MACMILLAN | |
ZAJĘCIA INFORMATYCZNE | Lekcje z komputerem | WSiP | |
MUZYKA PLASTYKA |
I gra muzyka (KONTYNUACJA PODRĘCZNIKÓW Do dzieła |
NOWA ERA | |
ZAJĘCIA TECHNICZNE |
Zajęcia techniczne cz.2 - Bogusława Stanecka, Czesław Stanecki | Agencja Wyd. STAN POL |
|
RELIGIA | Podręcznik” Spotkanie u BOGAcające Ks. K.Mielnicki , E.Kondrakt | JEDNOŚĆ | |
Klasa VII__________________________________________________________________
PRZEDMIOT |
TYTUŁ/AUTOR |
WYDAWNICTWO |
J.POLSKI | MIĘDZY NAMI klasa 7 | GWO |
MATEMATYKA | MATEMATYKA WOKÓŁ NAS A.Drążek, E.Duvnjak, E.Kokiernak-Jurkiewicz, M.Wójcicka | WSiP |
BIOLOGIA
|
BIOLOGIA - PODRĘCZNIK BIOLOGIA – ZESZYT ĆWICZEŃ ATLAS BIOLOGIA KLASY 7-8 E.Jastrzębska, E.Kłos, W.Kofta i inni |
WSiP |
GEOGRAFIA |
PLANETA NOWA R.Malarz, M.Szubert |
NOWA ERA |
CHEMIA |
CHEMIA NOWEJ ERY J.Kulawik,T.Kulawik, M.Litwin |
NOWA ERA |
FIZYKA |
SPOTKANIA Z FIZYKĄ G.Francuz-Ornat, T.Kulawik, M.Nowotny -Różańska |
NOWA ERA |
HISTORIA | HISTORI klasa 7 | WSiP |
J.ANGIELSKI |
ALL CLEAR klasa 7 P. Howarth, P. Reilly, D. Morris |
MACMILLAN |
J. NIEMIECKI |
KOMPASS TEAM 1 |
NOWA ERA |
MUZYKA PLASTYKA |
LEKCJA MUZYKI M.Gromek, G.Kilbach DO DZIEŁA! M.Ipczyńska, N.Mrozkowiak |
NOWA ERA NOWA ERA |
INFORMATYKA | INFORMATYKA W.Jochemczyk, J.Krajewska-Kranas, W.Kranas i inni | WSiP |
RELIGIA |
Błogosławieni, którzy SZUKAJĄ JEZUSA K.Mielnicki, E.Kondrakt, E.Parszewska |
JEDNOŚĆ |
Niniejsza kronika internetowa będzie swoistym przewodnikiem po życiu naszej szkoły. Znajdą się w niej aktualne informacje o najważniejszych wydarzeniach, sprawozdania z minionych imprez wzbogacone o relacje fotograficzne uwieczniające wszystkie niezapomniane chwile. Miejsce to istnieje ku pamięci naszej i naszych potomnych, abyśmy w każdej chwili, niezależnie od miejsca w które rzuci nas los, mogli powrócić do starych lat, do naszej szkoły, z całym jej niepowtarzalnym kolorytem. Mamy nadzieję, że będziecie tu częstymi gośćmi. Serdecznie zapraszamy!
Szkoła Podstawowa w Strzałkowie
Strzałków 65
tel.: +48 62 7634592
NIP: 968-02-16-553
REGON: 00117349300000
62-850 gmina Lisków, powiat kaliski, województwo wielkopolskie
Nasza szkoła jako pierwsza w gminie zdobyła tytuł "Szkoły Odkrywców Talentów" przyznawany szkołom w całej Polsce przez Ośrodek Rozwoju Edukacji. Uczymy i działamy z pasją, odkrywając i rozwijając zdolności naszych uczniów. Prowadzimy ciekawe zajęcia pozalekcyjne, przygotowujemy dzieci do konkursów, wspólnie podejmujemy ciekawe przedsięwzięcia. Działamy na różnych obszarach, rozwijając uzdolnienia artystyczne (koło plastyczne, chór), językowe (kółko języka angielskiego), kółko religijne, aktywność obywatelską (działalność Samorządu Uczniowskiego) Jesteśmy dumni z tak prestiżowego tytułu i cieszymy się, że nasze wysiłki zostały docenione.
OBSZAR NR1
Na zajęciach wychowania fizycznego w naszej szkole dbamy o harmonijny rozwój organizmu ucznia, wszechstronny rozwój sprawności kondycyjno-koordynacyjnej poprzez odpowiedni dobór środków stymulujących i korygujących ten rozwój. Pomagamy osiągnąć poziom wiedzy i umiejętności umożliwiający dbanie o zdrowie, samokontrolę, samoocenę, podejmowanie działań na rzecz samodoskonalenia się. Dążymy do tego, aby nasi uczniowie wyposażeni byli w zasób umiejętności ruchowych umożliwiający uczestnictwo w różnych formach aktywności ruchowej, rekreacyjnej i sportowej. By potrafili bezpiecznie zorganizować zajęcia ruchowe latem i zimą, w różnych warunkach, indywidualnie i w grupie rówieśniczej. Dbamy o kształtowanie postaw osobowościowych. Zajęcia wychowania fizycznego nie muszą być zajęciami nudnymi.
W ramach Ogólnopolskiej Akcji Ministra Edukacji Narodowej
4 marca 2014 r. odbyła się lekcja gimnastyki dla uczniów klasy V, na której dzieci wykonywały proste piramidy trójkowe. Celem zajęć było:
- kształtowanie koordynacji – zręczności, równowagi, siły;
- wykonanie prostych piramid trójkowych;
- poznanie konkurencji jednej z dyscyplin gimnastycznych – akrobatyki sportowej;
- poznanie w jaki sposób ćwiczenia zespołowe wpływają na utrzymanie prawidłowej sylwetki.
- wdrażanie do współdziałania ze współćwiczącym;
- kształtowanie odpowiedzialności za bezpieczeństwo współćwiczącego i swoje.
W zajęciach uczestniczyło 9 dziewczynek i 9 chłopców. Lekcja odbyła się w salce gimnastycznej. Po przeprowadzonej rozgrzewce uczniowie zostali podzieleni na zespoły 3-osobowe, otrzymali zestawy kart z piramidami. W określonych miejscach sali uczniowie z dużym zaangażowaniem przystąpili do wykonywania piramid. Nauczyciel przypominał o asekuracji i bezpieczeństwie podczas wykonywanego zadania, pomagał w rozwiązaniu problemów i obserwował wykonywanie zadań.
Temat lekcji: Doskonalimy technikę wykonywania poznanych elementów gimnastycznych - piramidy
wieloosobowe.
Cele ogólne:
Umiejętności: Uczeń potrafi:
- wykonać proste piramidy trójkowe
Wiadomości: Uczeń:
- zna konkurencje jednej z dyscyplin gimnastycznych – akrobatyki sportowej;
- wie, w jaki sposób ćwiczenia zespołowe wpływają na utrzymanie prawidłowej sylwetki.
Akcenty wychowawcze: Uczeń potrafi:
- współdziałać ze współćwiczącym;
- być odpowiedzialnym za bezpieczeństwo współćwiczącego i swoje.
Metody i formy realizacji zadań lekcji: problemowa, zabawowa, programowanego uczenia się, frontalna praca w grupie
Podstawa programowa: 2. Trening zdrowotny. Uczeń: 3) demonstruje po jednym ćwiczeniu kształ-tującym wybrane zdolności motoryczne oraz ułatwiające utrzymanie prawidłowej postawy ciała.
Klasa - V
Liczba ćwiczących – 18
Miejsce zajęć – salka gimnastyczna
Sprzęt i przybory – laski gimnastyczne, ławeczki, materace, karty z przykładami piramid trójkowych.
Przebieg lekcji |
Czynności uczniów i nauczyciela. Szczegółowe zadania do realizacji. |
Uwagi metodyczno-organizacyjne |
Część I Wstępna 1.Motywacja do udziału w lekcji |
1. Zbiórka i powitanie uczniów. Sprawdzenie gotowości do zajęć. 2. Podanie zadań głównych lekcji i wyjaśnienie co to jest akrobatyka sportowa, podanie przykładów tej dyscypliny, jaki wpływ maja ćwiczenia zespołowe na utrzymanie prawidłowej sylwetki. Nastawienie uczniów do aktywnego udziału w lekcji (sprawność fizyczna przydatna w życiu). |
Kontrola wzrokowa stroju i obuwia. pogadanka ok.4 min. |
2. Zabawa ożywiająca |
Berek samolot. Jeden uczeń zostaje wyznaczony na berka. Pozostali uciekają. Można uchronić się przed berkiem przyjmując postawę skorygowaną ( postawa baczna, RR w skrzydełka) na 3 sek. Kto zostaje złapany staje w rozkroku z prostymi RR w bok. Złapaną osobę można wybawić przez przejście między rozstawionymi nogami. |
3 min. |
3. Ćwiczenia ogólnorozwojowe | Rozgrzewka kształtująca z laską gimnastyczną. | Uczniowie pobierają przybór i maszerują dookoła sali, N zwraca uwagę na prawidłową postawę ciała. Ustawienie ćwiczących w rozsypce. |
PW. Postawa zasadnicza, NN rozkrok, RR przed sobą z laską trzymaną za końce, wymachy RR w górę nad głowę | 8x | |
PW.jw. laska w PR, przekładanie laski nad głową i z tyłu za plecami. | 8x | |
PW stojąc, NN rozkrok, RR z laską w górze, skłony T w przód | 8x | |
PW stojąc, NN rozkrok, RR z laską w górze, skłony T w bok | 8x | |
PW stojąc, NN rozkrok, trzymanie przyboru na szerokość barków, RR w dół, przechodzenie przez przybór w przód i powrót w tył. | 5x | |
PW stojąc w opadzie T z RR w przód z przyborem, skrętoskłony. | 8x | |
Pajac do rozkroku, RR z laską wymach w górę nad głowę | 5x | |
Pajac do wykroku, RR z laską wymach w górę nad głowę | 5x | |
PW stojąc, przybór w PR wyprostowanej przed sobą , upuść przybór , złap w przysiadzie tak aby nie zdążył upaść | 5x | |
PW siad prosty, skłony T w przód, przełóż laskę za stopy | 5x | |
PW siad rozkroczny, skłon T z laską do NP następnie do NL | po 5x | |
PW przysiad podparty, laska pod piętami, LN w tył, przeskoki nad laską ze zmianą NN | 5x | |
PW stojąc, laska pionowo oparta na podłodze, puść laskę wykonaj obrót o 360 stopni i złap przybór | po 5x | |
PW stojąc, laska na podłodze przed uczniem , przeskoki obunóż przez przybór, zawsze przodem! | 5x | |
PW stojąc, laska na podłodze z boku ucznia , przeskoki obunóż bokiem przez przybór, | 5x | |
Zabawa „fala”. Uczniowie siedzący w kręgu twarzami do siebie wykonują „falę”, przechodząc do leżenia tyłem i wracając do pozycji wyjściowej | 1 min. | |
Część II Główna Kształtowanie zdolności motorycznych |
Budowanie piramid. Uczniowie dobrani w trzyosobowe zespoły wykonują proste piramidy. Każdy zespół otrzymuje zestaw przykładowej piramidy do wykonania. Dzieci w grupach pracując zespołowo wykonują piramidy trójkowe. Nauczyciel przypomina o asekuracji i bezpieczeństwie podczas wykonywanego zadania. Pomaga w rozwiązaniu problemów , obserwuje wykonywanie zadań. Samoocena uczniów wykonanych piramid, ocena nauczyciela. |
25 min. |
Część III Końcowa Omówienie lekcji |
|
5 min. |
13 marca 2014 r. odbyła się lekcja unihokeja dla uczniów klasy V, na której dzieci doskonaliły podstawowe elementy techniczne potrzebne podczas gry w unihokeja .
Celem zajęć było:
- rozwijanie zdolności motorycznych – w szczególności szybkości, zwinności, koordynacji ruchowej,
- kształtowanie wpływu współdziałania w grupie na doskonalenie umiejętności,
- kształtowanie postaw koleżeńskich, wdrażanie dyscypliny na lekcji,
- kształtowanie poszanowania dla sprzętu i przyborów sportowych;
- poznanie zasad poruszania się z piłką, techniki podania, przyjęcia i prowadzenia piłki, techniki strzału na bramkę, przepisów gry w unihokeja,
- doskonalenie prowadzenie piłki, podań i przyjęć.
W zajęciach uczestniczyło 9 dziewczynek i 9 chłopców. Lekcja odbyła się w salce gimnastycznej. Rozgrzewkę poprzedziła zabawa „zmień swój kij”. Rozgrzewka została przeprowadzona z kijem do unihokeja. W części głównej zajęć uczniowie zostali podzieleni na grupy sześcioosobowe. Dzieci w formie gier i zabaw małej rywalizacji ćwiczyli prowadzenie piłki kijem, podania i przyjęcia piłki, strzały do bramki. W grze uproszczonej wykorzystali nabyte umiejętności.
Scenariusz nr2
Temat: Podania, przyjęcia i strzały na bramkę w unihokeju.
Cele lekcji:
- Kształcący: doskonalenie prowadzenie piłki, podań i przyjęć, rozwijanie zdolności motorycznych – w szczególności szybkości, zwinności, koordynacji ruchowej,
- Wychowawczy: wpływ współdziałania w grupie na doskonalenie umiejętności, kształtowanie postaw koleżeńskich, wdrażanie dyscypliny na lekcji, kształtowanie poszanowania dla sprzętu i przyborów sportowych
- Poznawczy: uczniowie poznają nowe dyscypliny sportu, zasady poruszania się z piłką, podstawowe zasady i przepisy gry w unihokeja, technika podania, przyjęcia i prowadzenia piłki, technika strzału na bramkę.
Metody: bezpośredniej celowości ruchu, programowego usprawniania.
Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna, nawierzchnia twarda
Liczba ćwiczących: 18
Czas: 45 minut
Sprzęt i przybory: Kije do unihokeja, piłeczki, pachołki, laski gimnastyczne, bramki
Przebieg lekcji |
Czynności uczniów i nauczyciela. Szczegółowe zadania do realizacji. |
Uwagi metodyczno-organizacyjne |
I.CZEŚĆ WSTĘPNA
|
Zbiórka, sportowe przywitanie, sprawdzenie obecności i ubioru, podanie tematu zajęć
|
Ustawienie grupy w dwuszeregu. Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podczas ćwiczeń z kijami ok.4 min. |
2. Zabawa o charakterze ożywiającym |
„Zmień kij” Uczniowie ustawieni w kole, każdy trzyma laskę gimnastyczną w prawej ręce, pionowo opartą o podłoże. Na sygnał uczniowie zmieniają pozycję o jedną zgodnie ze wskazówkami zegara, zostawiając kij pionowo a przechwytując kij kolegi. |
Odległości między ćwiczącymi powinny być takie same. Laskę gimnastyczną trzymamy od góry. 3 min. |
3. Ćwiczenia ogólnorozwojowe |
Rozgrzewka kształtująca z kijem do unihokeja
|
Ustawienie w dwóch rzędach. Każdy uczeń ma kij, n-l zwraca uwagę na zachowanie Bezpiecznej odległości między ćwiczącymi. 12 min. |
Kij trzymany PR oparty o podłogę, w truchcie krążenie RL w przód, następnie w tył | ||
Kij trzymany LR oparty o podłogę, w truchcie krążenie RP w przód, następnie w tył | ||
Kij trzymany oburącz na szerokość barków, trucht z wymachem RR w przód | ||
Kij trzymany oburącz na szerokość barków, RR w przód, skip A, unieś kolano do kija | ||
Kij trzymany oburącz na szerokość barków z tyłu za plecami, RR opuszczone w dół, skip C, unieś piętę do kija | ||
Kij trzymany oburącz na szerokość barków, RR w przód, marsz z wypadem NN, RR w górę wymach | ||
Kij trzymany oburącz na szerokość barków, RR w przód, przekładanka bokiem | ||
W dwójkach, twarzą do siebie jeden kij trzymany RR razem przed sobą, równocześnie poruszamy się krokiem dostawnym w prawą stronę, następnie ćw. Zmiana, poruszamy się w lewą stronę | ||
Podbijanie piłki do unihokeja łopatką kija | Uczniowie ćwiczą na zmianę, wzajemnie licząc sobie podbicia. | |
II. CZĘŚĆ GŁÓWNA
Podaj piłkę- zabawa doskonaląca prowadzenie piłki i podanie.
|
Ćwiczący ustawieni w 3 rzędach, na sygnał prowadzą piłkę po linii prostej do pachołka nr 1 wracają omijając pachołek nr 2 przy którym podają piłkę następnemu ćwiczącemu. Rys.1 |
Pierwsze ćwiczenie (próba) w marszu. Rywalizacja między drużynami na poszczególnych polach gry. Która drużyna pierwsza wróci do ustawienia pierwotnego. |
Kto celniej strzela? -gra doskonaląca celność podania
|
Ustawienie jw. naprzeciwko siebie, podania piłki przez ustawiony pomiędzy ćwiczącymi cel (mała bramka). Punkt zdobywa zawodnik, który wykona podanie przez bramkę. Rys.2
|
Dowolna technika wykonania podania. Współzawodnictwo indywidualne lub zespołowe. |
Piłka przy kiju - zabawa doskonaląca prowadzenie piłki i kształtująca orientację |
Ćwiczący ustawieni jw. Pierwszy ćwiczący prowadzi piłkę omijając kolegę wraca na miejsce i podaje piłkę do kolegi po przeciwnej stronie. Rys.3
|
Ćwiczenie wykonywane w marszu i biegu. Zwrócenie uwagi na prawidłowe prowadzenie piłki |
Piłka do podającego - doskonalenie umiejętności celnego podania i przyjęcia piłki. |
Ćwiczący ustawieni jw., jeden z ćwiczących odwrócony drugi podaje piłkę na gwizdek. W momencie sygnału zawodnik stojący tyłem odwraca się i przyjmuje podanie.
|
Zmiana podającego. Ćwiczenie wykonywane naprzemiennie.
|
Strzał do bramki -zabawa doskona-ląca celność strzału |
Ćwiczący ustawieni na wprost bramek. Każdy zawodnik wykonuje po trzy strzały do bramki.
|
Rywalizacja indywidualna i drużynowa. |
Gra uproszczona Gra 3x3
|
Podstawowe przepisy dotyczące gry w unihokeja. 6 drużyn rywalizuje w krótkich meczach. Drużyna jeden obrońca i dwóch atakujących.
|
Wymiana drużyn na boiskach. Zwycięzcy i pokonani. |
II.CZĘŚĆ KOŃCOWA Omówienie lekcji |
Uspokojenie organizmu – swobodny marsz dookoła sali , ćw. oddechowe - wznos RR bokiem w górę wdech, opuszczenie powoli RR bokiem w dół – wydech. Uporządkowanie miejsca zajęć. Omówienie lekcji, wyróżnienie najlepszych, ukazanie błędów, pożegnanie. |
5 min. |
Temat lekcji: Nauka techniki marszu Nordic Walking. Sport i rekreacja przez całe życie.
Cele główne:
Umiejętności:
Cele wychowawcze:
Miejsce ćwiczeń: boisko szkolne, pobocze drogi,
Liczba ćwiczących: 9
Czas: 90 minut
Klasa: VI szkoła podstawowa
Sprzęt i przybory: kijki do Nordic Walking, kamizelki odblaskowe.
TOK LEKCJI
|
TREŚĆ ZADANIA |
OPIS ĆWICZENIA |
DOZOWANIE |
UWAGI ORGANIZACYJNO- PORZĄDKOWE |
I.CZEŚĆ WSTĘPNA Czynności organizacyjno- porządkowe |
1.Zbiórka, powitanie, sprawdzenie obecności. 2.Podanie zadań lekcji. 3.Krótka historia NordicWalking
|
5’ | Uczniowie ustawieni w szeregu. Kije dostosowane do wysokości uczniów. | |
Rozgrzewka |
2) Ćwiczenia górnych partii ciała - krążenia nadgarstków
- Krążenia barków ,,wiosłowanie’’ - Wymachy kijami - Skręty tułowia 3) Ćwiczenia dolnych partii ciała - kołyska palce–pięta
- krążenie stóp - krążenie nogi w stawie kolanowym - krążenia nogi w stawie - krążenie bioder - Przysiady - Przeskoki w bok - Skręty bioder - Podskoki ,,Pajacyki’’ 4) Ćwiczenia rozciągające - Rozciąganie kręgosłupa - Skłony boczne T - Rozciąganie mm. czworogłowego uda - Rozciąganie mm. kulszowo- goleniowych |
Prawa ręka oparta na kiju, uczniowie zwróceni w lewą stronę na sygnał puszczają swój kij, łapią kij sąsiada po lewej stronie. Uczeń który nie zdąży złapać kija odpada z gry. Po wyłonieniu zwycięzcy zmiana ręki trzymającej kij oraz kierunku ruchu. PW: stoimy na baczność, w RR wyprostowanych w stawie łokciowym trzymamy przed sobą złączone kije RUCH: tzw. wiosłowanie przed sobą. PW: stoimy w lekkim rozkroku, w RR opuszczonych wzdłuż T trzymamy za trzon kijki RUCH:RR z kijami unosimy za głowę i następnie zginamy za głową. - PW: stoimy w lekkim rozkroku, w RR wyprostowanych przed sobą trzymamy przed sobą złączone kijki RUCH: robimy skręty T w prawo i lewo PW: w staniu obunóż, pozycja baczna,palce stóp skierowane w przód, podpieramy się kijami, RR rozstawione trzymają kijki. RUCH: przenosimy ciężar ciała na palce , na piety wykonujemy tzw.kołyskę. PW: stoimy na jednej nodze, druga lekko ugięta, RR j.w. RUCH: krążenie stóp w prawo i lewo; PN, LN PW: j.w. RUCH: krążenie nogi w stawie kolanowym w prawo i w lewo(LN, PN) PW: j.w. RUCH: krążenie nogi w stawie biodrowym w prawo i w lewo(LN, PN) PW: stoimy w lekkim rozkroku, RR j.w. RUCH: krążenie bioder w prawą i w lewą stronę. PW: stoimy w lekkim rozkroku (stopy na szerokość bioder), palce stóp skierowane w przód, w RR opuszczonych wzdłuż T trzymamy przed sobą złączone kijki RUCH: przysiad do około 90 stopni, piety przylegają do podłoża, kijki unosimy na wysokość RR. PW: stoimy na baczność, bliżej jednego kija, kije wbite w ziemię prostopadle do podłoża RUCH: przeskakujemy z jednej strony na drugą obunóż PW: stoimy na baczność, w RR prostych w stawie łokciowym , trzymamy przed sobą mocno odstawione kije RUCH: skręty bioder w podskokach. PW: stoimy na baczność, z NN wyprostowanymi w stawie kolanowym, trzymamy kije wbite w ziemię prostopadle do podłoża RUCH: podskakujemy, kierując stopy w stronę kijów następnie łączymy stopy. PW: wykonujemy opad T w przód, podpierając się na kijkach, proste NN, proste RR, prosty kręgosłup PW: stoimy w lekkim rozkroku, w RR uniesionych nad głowa trzymamy złączone kije RUCH: robimy skłony boczne raz w prawo raz w lewo PW: stoimy na baczność, jedną RR opieramy się na kijkach, drugą przyciągamy stopę do pośladka, proste plecy Zmiana nogi. PW: jedną N prostujemy przed sobą i opieramy na pięcie, drugą N zginamy w kolanie, jedną R trzymamy kijki ustawione pionowo do podłoża RUCH: łapiemy palce stopy wysuniętej do przodu |
3 ‘ po 10x 15 x 10-15 x 15 x 10x po 10x po 10x po 10x po 10x 10-15 x 20 x 20 x 20x 5 X 5 sek. 6 x 5 sek. 6 x 5 sek. 6 x 5 sek. |
Uczniowie ustawieni w kole. Każdy trzyma 1 kij. |
GŁÓWNA NAUKA MARSZU KROKIEM PODSTAWOWYM Z KIJAMI |
1.PW: stanie w pozycji wyprostowanej , ręce opuszczone luźno- prawa noga krok do przodu-wybicie z pięty i odbicie z dużego palca, dostawienie lewej nogi 2. PW: ręce opuszczone wzdłuż tułowia, chwyt kija w połowie długości trzonka ( w poziomie). Marsz z naprzemienną pracą rąk. 3. PW: ręce opuszczone wzdłuż tułowia, ramiona rozluźnione, dłonie otwarte nie trzymają rękojeści kijka. Marsz- kije zwisają swobodnie „wlokąc” się po podłożu. 4.PW:zaciskamy dłonie na rękojeści kijów. Marsz z wbijaniem kijków pod punktem ciężkości ciała. odbicie następuje na linii biodra( w połowie kroku). 5. Marsz krokiem podstawowym na odcinku 3 km |
Postawa wyprostowana, krok wydłużony. Kije trzymane lekko, nie unosimy końca kijów, kije trzymane równolegle do podłoża Zwracamy uwagę na przemian stronną pracę ramion i nóg. Prawa noga i lewa ręka pracują jednocześnie wysuwając się do przodu. Odepchnięcie kijem powinno mieć kierunek do tyłu. Ręce powinny być prawie proste w łokciach Zwracamy uwagę na przemian stronną pracę ramion i nóg |
2 x 50 m 2 x 50 m 2 x 50 m 2 x 50 m 40 ‘ |
Ustawienie szeregu bez kijów Marsz w szeregu Marsz dwójkami Nauczyciel sprawdza prawidłowa technikę, poprawia błędy Nauczyciel koryguje błędy. |
|
- PW: postawa wyprostowana, oba kije trzymane w prawej R. Lewa R chwyt za lewą stopę przyciągnięcie jej do pośladka. - PW: postawa wyprostowana, kije trzymane w lewej R. Zmiana nogi ćwiczącej. - PW: postawa wyprostowana RR oparte na kijach. Wznos kijów przodem w górę –wdech, opad bokiem wydech. - PW: opad T do przodu, RR oparte na kijach wyciągnięte mocno do przodu, pośladki do tyłu. Rozluźniamy kręgosłup. - J.W. z wspięciem na palce i na pięty
- omówienie realizacji zadań lekcji - pożegnanie |
Ćwiczący starają się trzymać kolana razem. Z zachowaniem postawy skorygowanej |
3 X 5 sek. 3 x 5 sek. 8 x 4 x 4 x 1 min. |
Ćwiczenia na boisku szkolnym szereg |
WYJAŚNIENIE SKRÓTÓW:
RR- ramiona
NN- nogi
T- tułów
PW- pozycja wyjściowa
PN – prawa noga
LN – lewa noga
Zajęcia wychowania fizycznego, w których wykorzystujemy nietypowe przybory takie jak: gazety, balony, chustę Klanzy, wpływają na pobudzenie wyobraźni dzieci, rozwijają koordynacje ruchową, spostrzegawczość, motoryczność, ale przede wszystkim dają wiele radości i zadowolenia z udziału w takiej lekcji.
Czy wiecie ,że zwykłą gazetę można wykorzystać do rozgrzewki na lekcji WF, a także w części głównej lekcji ? Np.: przy niedostatecznej liczbie piłeczek do unihokeja może ona ją zastąpić w prostych ćwiczeniach. W ten sposób można przeprowadzić naukę i doskonalenie prowadzenia piłeczki kijem.
BALONOWA SIATKÓWKA KLASA IV – V / ĆWICZENIA Z BALONIKIEM KLASA II-III
W klasach IV-VI podczas nauki i doskonalenia odbicia sposobem dolnym i górnym wykorzystane zostały balony. Uatrakcyjniło to zajęcia i zwiększyło zaangażowanie uczniów w lekcję. „Starszaki” bardzo lubią takie elementy zabawy w lekcji.
Dla młodszych dzieci z klasy II i III kolorowe baloniki są wspaniałym wprowadzeniem do siatkówki. Lekki balonik łatwo jest podbijać i sprawia dzieciom ogromną radość. Wprowadzając dodatkowo elementy gimnastyki korekcyjnej (ćwiczenia w podporze tyłem, przodem, oddechowe) wpływają na kształtowanie i wzmacnianie mięśni posturalnych dzieci.
NORDIC WALKING.
Przetarliśmy szlaki, aby upowszechnić w naszej małej miejscowości marsz z kijkami. Pani Beata zaproponowała nam nieco inna lekcję w-f. Każdy z nas coś już trochę wiedział, ale tak naprawdę to po raz pierwszy wzięliśmy kijki w swoje ręce. Po krótkiej historii nordic walking, rozgrzewce i dokładnym instruktarzu jak maszerować z kijkami mogliśmy wyruszyć w trasę. Pogodę mieliśmy jak na zamówienie, piękną i słoneczną. W lekcji towarzyszyła nam nasza pani dyrektor, która była czynnym uczestnikiem zajęć. Podczas marszu spotykaliśmy mieszkańców naszej miejscowości. Niektórzy sobie z nas trochę żartowali, że gdzieś zgubiliśmy po drodze narty. My ze śmiechem odpowiadaliśmy, że zostały w szkole, przecież nie ma śniegu i zachęcaliśmy by się do nas przyłączono. Po pokonaniu wyznaczonej trasy wróciliśmy do szkoły. To bardzo przyjemna forma rekreacji. Na pewno zachęcimy naszych najbliższych do takiego marszu.
GRY I ZABAWY NA ŚNIEGU.
Zima w tym roku praktycznie była krótka i prawie bez śniegu, ale my zdążyliśmy wykorzystać uroki zimy. Zorganizowaliśmy gry i zabawy na śniegu. Była wojna na śnieżki, rzuty śnieżkami do celu oraz budowanie śniegowych figur.
CHUSTA KLANZY
Kolorowa chusta Klanzy zawsze uatrakcyjni zajęcia. Dzieci chętnie biorą udział w zabawie.
W ramach pozalekcyjnych zajęć sportowych odbyły się w naszej szkole:
1. PIESZY RAJD PO ZIEMI STRZAŁKOWSKIEJ - 14 grudnia 2013 r.
2. Pozalekcyjne zajęcia tenisa stołowego - cały rok.
SZKOLNY TURNIEJ TENISA STOŁOWEGO - 12 marca 2014 r.
3. Weekendowa wycieczka do Kalisza na basen i do kręgielni –
czynnie spędzamy czas wolny - 22 marca 2014 r.
Do zrealizowania:
1. Cross rowerowy - kwiecień 2014 r.
2. Bieg na orientacje. Biwak. – maj 2014 r.
Ad. 1. PIESZY RAJD PO ZIEMI STRZAŁKOWSKIEJ - 14 grudnia 2013 r.
Celem rajdu było: rozwijanie aktywnych form turystyki i wypoczynku, poznawanie historii i walorów krajobrazowych ziemi strzałkowskiej, przestrzeganie przepisów ruchu drogowego pieszych, umiejętność posługiwania się mapą topograficzną i kompasem oraz wdrażanie do współpracy, wspólnego działania, samodzielności, pracy w grupie, wykazywania inicjatywy. Uczniowie naszej szkoły w sobotę 14 grudnia b.r. pod opieką pani Beaty Grzelaczyk i pani Anny Mąkowskiej mogli uczestniczyć w zorganizowanym rajdzie. Choć pogoda była nie najlepsza za to humory wszystkim dopisywały znakomite. Po zapoznaniu się z historią naszej niewielkiej miejscowości i zdobyciu podstawowych umiejętności w pracy z mapą i kompasem ( dla „starszaków”- uczniów z klasy V i VI to była mała powtórka i sprawdzian z przyrody) wyruszyli w wytyczoną przez panią Beatę trasę. Na trasie znalazły się 24 punkty kontrolne z pytaniami i zadaniami do wykonania. Trasa Rajdu przebiegała przez: Strzałków (szkoła) – Gorzelew – Dwór – Borki - Chrusty - Rutkowice - Gruszkowiec – Grabowa - Strzałków (szkoła). Na mapie musieliśmy zaznaczyć: szkołę, kościół, tartak, kopiec – pozostałość po grodzisku z XIV w. i późniejszym murowanym dworze, który znajdował się wśród okolicznych łąk na niewielkim wzniesieniu i był otoczony fosą, przydrożny krzyż oraz kapliczkę. W karcie startowej należało również zaznaczyć odpowiednie odpowiedzi do pytań z punktów kontrolnych. Najbardziej wszystkim podobało się na kopcu. Wszyscy pokonali fosę i znaleźli się na górce porośniętej drzewami i krzakami. Ta część trasy to miejscowość Dwór, która wzięła nazwę prawdopodobnie od dworu , który się tu znajdował. W miejscowości Chrusty spotkaliśmy bociana, który przechadzał się z kurami. Mieszka on w zagrodzie u pana Walisia już kilkanaście lat. Jego złamane skrzydło zostało tak uszkodzone, że latać nie może pomimo tego, że rany się zagoiły. Za rok znowu się spotkamy. Mamy nadzieję , że mgła nie będzie zasłaniała nam pięknych widoków ziemi strzałkowskiej, bo niestety tym razem musieliśmy użyć czasami i miejscami wyobraźni.
Ad. 2. Pozalekcyjne zajęcia tenisa stołowego - cały rok
SZKOLNY TURNIEJ TENISA STOŁOWEGO - 12 marca 2014 r.
W ramach pozalekcyjnych zajęć w roku szkolnym prowadzone są zajęcia tenisa stołowego w każdą środę. W zajęciach mogą uczestniczyć uczniowie naszej szkoły. Dzieci chętnie korzystają z tej formy zajęć.
12 marca 2014 r. odbył się SZKOLNY TURNIEJ TENISA STOŁOWEGO, w którym uczniowie mogli sprawdzić swoje umiejętności w rywalizacji sportowej. Reprezentanci klas IV-VI rozegrali mecze w dwóch kategoriach: dziewczynki i chłopcy systemem „każdy z każdym”. Za pierwsze trzy miejsca zwycięzcy otrzymali medale oraz dyplomy.
Ad. 3. Weekendowa wycieczka do Kalisza na basen i do kręgielni – 22 marca 2014 r.
W sobotę 22 marca 2014 r. 43 osobowa grupa z naszej szkoły wybrała się na weekendową wycieczkę do Kalisza, aby spędzić miłe chwile na basenie rekreacyjnym i w kręgielni. W Parku Wodnym uczniowie mieli do swojej dyspozycji wiele atrakcyjnych miejsc m.in. zjeżdżalnie, ławeczki i leżanki wodne, gejzery powietrzne, rwącą rzekę, grotę sztucznej fali, wanny z hydromasażem i basen solankowy. Była wspaniała zabawa, bo my jesteśmy amatorami wodnych uciech. W kręgielni dzieci miały do dyspozycji sześć torów bowlingowych. Niektóre kule były chyba cięższe od nas, ale to nie zrażało nikogo i nie psuło fajnej zabawy. Spędzony czynnie czas wolny był wspaniałym wypoczynkiem dla uczestników. Mamy nadzieję, że czas ten będą wszyscy dobrze wspominać, a na pamiątkę wspólnie spędzonych chwil pozostaną poniższe zdjęcia.
W ramach aktywności w gronie rodziny pod hasłem „ Mamo, Tato poćwicz ze mną” odbyły się w naszej szkole:1. Rodzinny Turniej Tenisa Stołowego – 25.03.2014 r.
2. Rodzinny Turniej Ringo – 28.03.2014 r.
3. Aerobik z mamą, siostrą, ciocią - cały rok
Do zrealizowania:
1. Rodzinny rajd rowerowy – maj 2014 r.
Ad.2. RODZINNY TURNIEJ RINGO
28 marca odbył się w naszej szkole RODZINNY TURNIEJ RINGO. Został on zorganizowany w ramach szkolnej akcji „Mamo, tato poćwicz ze mną” oraz ogólnopolskiej akcji „Ćwiczyć każdy może”. Po rozgrzewce przeprowadzonej przez naszą koleżankę Klaudię z klasy V i przypomnieniu zasad gry w ringo, rozpoczęły się rozgrywki. Dzieci z „zerówki” i klas I-III zagrali mecz ze swoimi rodzicami, a uczniowie z klas IV-VI rywalizowali ze swoimi rodzicami. Następne mecze rozegrano między rodzicami uczniów z klas I-III, a rodzicami klas IV-VI, dziećmi z klas I-III( których szeregi wzmocnili rodzice),a dziećmi z klas IV-VI. Gry toczyły się do dwóch wygranych setów. Byli zwycięzcy i przegrani. Były wielka radość, śmiech i łzy, ale przede wszystkim wspaniała zabawa z rodzicami. Wszyscy otrzymaliśmy okolicznościowe medale. Nasi rodzice są SUUUPERRR!!!
Ad.3. AEROBIK Z MAMĄ
Już ponad rok nasze mamy, ciocie i starsze siostry uczestniczą w zorganizowanym na sali w Wiejskim Centrum Kulturalno-Sportowym w Strzałkowie aerobiku. Dziewczyny z klasy V dołączyły do swoich mam. Po ćwiczeniach przygotowanych przez panią Monikę nieraz jesteśmy zmęczone, ale to fajne zmęczenie i wiemy, że kondycję mamy całkiem niezłą. Nie siedzimy przed komputerem czy telewizorem tylko czynnie wypoczywamy! Tak, tak wypoczywamy, bo to jest dla nas SUPER wypoczynek! No i czas spędzony z uśmiechniętą mamą, nieoceniony.
Harmonogram stałych uroczystości szkolnych
|
Organizacje Szkolne ...
Przewodnicząca
Barbara Majdacka
Zastępca przewodniczącej
Paulina Miklas
Skarbnik
Małgorzata Sibińska
Sekretarz
Joanna Janiak
Strona 1 z 2
![]() |