Ogólne zasady dla szkół i placówek:
+ Szczepienie − rekomendowane dla pracowników szkół oraz uczniów w określonych grupach wiekowych. Dezynfekcja − przed i po zajęciach mycie powierzchni detergentem lub dezynfekcja środkiem dezynfekującym. Dystans − minimalna odległość pomiędzy osobami: 1,5 m. Higiena − częste mycie rąk (lub dezynfekcja rąk), ochrona podczas kichania i kaszlu, unikanie dotykania oczu, nosa i ust. Maseczka − w przestrzeniach wspólnych, gdy nie można zachować dystansu. Wietrzenie − przed, po i w trakcie zajęć oraz przerw, a także w dni wolne od zajęć. W trosce o bezpieczeństwo uczniów, pracowników szkół i ich najbliższych rekomendowane jest szczepienie jako świadoma decyzja w zakresie ochrony przez zachorowaniem i przenoszeniem COVID-19. W ogólnych wytycznych nie jest możliwe uwzględnienie specyfiki każdej szkoły – małej i dużej, z regionów o zróżnicowanej sytuacji epidemicznej. Szkoły różnią się m.in. zasobami kadrowymi i związaną z tym samodzielnością w realizacji zadań wychowawczych, profilaktycznych oraz z obszaru pomocy psychologiczno- pedagogicznej. Po okresie długotrwałej nauki zdalnej i izolacji uczniów od bezpośrednich kontaktów ze społecznością szkolną działania wychowawcze, profilaktyczne i wspierające kondycję psychiczną uczniów stanowią pilną konieczność. Należy je prowadzić w sposób, który zapewni ich optymalną skuteczność w ochronie 2 zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, przy jednoczesnej dbałości o zachowanie reguł sanitarnych dostosowanych do sytuacji i potrzeb szkoły, do wymagań związanych z charakterem podejmowanych działań w ramach programu wychowawczo-profilaktycznego oraz innych lokalnych uwarunkowań. W obliczu zagrożeń psychicznych, na jakie narażone były i są dzieci i młodzież dbałość o bezpieczeństwo zdrowotne musi być rozsądnie godzona z dbałością o zdrowie psychiczne. Należy brać obie te potrzeby pod uwagę i szukać rozwiązań. Pozostawienie w tym względzie decyzyjności i autonomii dyrektorom szkół, którzy najlepiej znają i rozumieją wszystkie uwarunkowania swojej szkoły, da możliwość zastosowania optymalnych, czasem nietypowych rozwiązań. Będą one gwarancją bezpieczeństwa i troską o zdrowie psychiczne uczniów.
Organizacja zajęć
1. Do szkoły może uczęszczać uczeń bez objawów infekcji lub choroby zakaźnej oraz gdy nie został nałożony na niego obowiązek kwarantanny lub izolacji domowej. 2. Rekomenduje się, o ile to możliwe, ograniczenie korzystania z transportu publicznego na rzecz pojazdów prywatnych, przemieszczania się pieszo oraz środkami indywidualnymi z zachowaniem zasad bezpieczeństwa (rower, hulajnoga). 3. Uczniowie mogą być przyprowadzani do szkoły i z niej odbierani przez opiekunów bez objawów infekcji lub choroby zakaźnej oraz gdy nie został nałożony na nich obowiązek kwarantanny lub izolacji domowej. W drodze do i ze szkoły opiekunowie z dziećmi oraz uczniowie przestrzegają aktualnych przepisów prawa dotyczących zachowania w przestrzeni publicznej. 4. Przy wejściu do budynku szkoły należy zamieścić informację o obowiązku dezynfekowania rąk oraz instrukcję użycia środka dezynfekującego. Wszystkim należy umożliwić skorzystanie z płynu do dezynfekcji rąk oraz regularnie napełniać dozowniki. Rekomenduje się, aby uczniowie po przyjściu do szkoły w pierwszej kolejności myli ręce wodą z mydłem. 5. Opiekunowie odprowadzający dzieci mogą wchodzić do budynku szkoły lub na teren szkoły, zachowując zasady: a) 1 opiekun z dzieckiem/dziećmi, b) dystans od kolejnego opiekuna z dzieckiem/dziećmi min. 1,5 m, c) dystans od pracowników szkoły min. 1,5 m, d) opiekunowie powinni przestrzegać obowiązujących zasad związanych z bezpieczeństwem zdrowotnym obywateli, m.in. stosować środki ochronne w postaci maseczek oraz dezynfekować ręce lub użyć rękawiczek jednorazowych. 6. Rodzice mają obowiązek zaopatrzyć dziecko w maseczki do zastosowania w przestrzeni publicznej (zgodnie z aktualnymi przepisami prawa) oraz w przestrzeni wspólnej szkoły, gdy nie ma możliwości zachowania dystansu. 3 7. Rekomenduje się stosowanie maseczek w przestrzeni wspólnej przez uczniów szkół ponadpodstawowych. 8. Należy ograniczyć, do niezbędnego minimum, przebywanie w szkole osób z zewnątrz (tylko osoby bez objawów infekcji lub choroby zakaźnej). Są one zobowiązane do zastosowania środków ochronnych (maseczki), zachowania dystansu od innych osób (min. 1,5 m) oraz przebywania w wyznaczonych obszarach szkoły. Dodatkowo zaleca się dezynfekcję rąk lub użycie rękawiczek jednorazowych. 9. Należy zapewnić sposoby szybkiej, skutecznej komunikacji z opiekunami ucznia. Rekomendowany jest kontakt z wykorzystaniem technik komunikacji na odległość. 10. Rekomenduje się posiadanie termometru bezdotykowego (co najmniej 1 termometr dla szkoły) i dezynfekowanie go po użyciu w danej grupie. W przypadku posiadania innych termometrów niż termometr bezdotykowy konieczna jest dezynfekcja po każdym użyciu. Dopuszcza się używanie innych urządzeń do bezdotykowego pomiaru temperatury. 11. Jeżeli pracownik szkoły zaobserwuje u ucznia objawy mogące wskazywać na infekcję dróg oddechowych (w szczególności temperatura powyżej 38°C, kaszel, duszności), należy odizolować ucznia w odrębnym pomieszczeniu lub wyznaczonym miejscu, zapewniając min. 2 m odległości od innych osób, i niezwłocznie powiadomić rodziców/opiekunów o konieczności pilnego odebrania ucznia ze szkoły (rekomendowany własny środek transportu). 12. Należy zapewnić taką organizację pracy i jej koordynację, która umożliwi zachowanie dystansu między osobami przebywającymi na terenie szkoły, szczególnie w miejscach wspólnych, i ograniczy gromadzenie się uczniów na terenie szkoły. W miarę możliwości, sale i węzły sanitarne powinny być wyznaczone dla poszczególnych klas w sposób umożliwiający zachowanie zasady dystansu społecznego. 13. W miarę możliwości należy ustalić indywidualny harmonogram/plan dnia (lub tygodnia) dla danej klasy, uwzgledniający m.in.: − godziny przychodzenia i wychodzenia ze szkoły, − korzystanie z przerw (nie rzadziej niż co 45 min), − korzystanie ze stołówki szkolnej, − zajęcia na boisku. 14. W miarę możliwości jedna grupa uczniów (klasa) przebywa w wyznaczonej i stałej sali, a do grupy przyporządkowani są ci sami nauczyciele, którzy nie prowadzą zajęć stacjonarnych w innych klasach. 15. W salach lekcyjnych, w których zajęcia prowadzą różni nauczyciele, rekomenduje się: − zachowanie odległości między stolikiem nauczyciela a ławkami uczniów, co najmniej 1,5 m, chyba, że pomiędzy stolikiem nauczyciela a ławkami uczniów znajduje się przegroda o wysokości co najmniej 1 m, licząc od powierzchni stolika, − pozostawienie wolnej ławki w bezpośrednim sąsiedztwie stolika nauczyciela, − przed rozpoczęciem zajęć zdezynfekowanie powierzchni dotykowej biurka nauczyciela, 4 − w miarę możliwości ograniczenie przemieszczania się nauczyciela pomiędzy ławkami uczniów, − w miarę potrzeby zapewnienie nauczycielowi maseczek, rękawiczek jednorazowych lub środków do dezynfekcji rąk przez pracodawcę. 16. Bezwzględnie obowiązują ogólne zasady higieny: częste mycie rąk (po przyjściu do szkoły należy bezzwłocznie umyć ręce), ochrona podczas kichania i kaszlu oraz unikanie dotykania oczu, nosa i ust. 17. Przedmioty i sprzęty znajdujące się w sali, których nie można skutecznie umyć, uprać lub dezynfekować, należy usunąć lub uniemożliwić do nich dostęp. 18. Sprzęt i materiały wykorzystywane podczas zajęć praktycznych w szkołach i placówkach prowadzących kształcenie zawodowe należy czyścić lub dezynfekować. 19. Uczeń posiada własne przybory i podręczniki, które w czasie zajęć mogą znajdować się na stoliku szkolnym ucznia, w tornistrze lub we własnej szafce, jeżeli szkoła posiada szafki. Uczniowie nie mogą wymieniać się przyborami szkolnymi między sobą. Przybory i podręczniki można zostawiać w szkole, kiedy uczeń wraca do domu. 20.Infrastruktura szkoły, sprzęt i przybory sportowe muszą być regularnie czyszczone z użyciem wody z detergentem lub innych środków dezynfekujących. W sali gimnastycznej podłoga powinna być myta przy użyciu wody z detergentem lub zdezynfekowana po każdym dniu zajęć, a używany sprzęt sportowy – po każdym jego użyciu przez daną klasę. 21. Należy wietrzyć sale, części wspólne (korytarze) co najmniej raz na godzinę, w czasie zajęć i podczas przerwy, a także w dni wolne od zajęć. 22.Zaleca się korzystanie przez uczniów z boiska szkolnego oraz pobyt na świeżym powietrzu na terenie szkoły. 23.Rekomenduje się organizację wyjść w miejsca otwarte, np. park, las, tereny zielone, z zachowaniem dystansu od osób trzecich oraz zasad obowiązujących w przestrzeni publicznej. Należy unikać wyjść grupowych i wycieczek do zamkniętych przestrzeni z infrastrukturą, która uniemożliwia zachowanie dystansu społecznego. 24.Podczas realizacji zajęć, w tym zajęć wychowania fizycznego i sportowych, w których nie można zachować dystansu, należy zrezygnować z ćwiczeń i gier kontaktowych. 25.W przypadku zajęć w ramach praktycznej nauki zawodu u pracodawców podmiot przyjmujący uczniów i słuchaczy zapewnia prowadzenie tych zajęć z uwzględnieniem przepisów odrębnych, dotyczących ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, właściwych dla zakładów pracy oraz wytycznych ministrów właściwych dla zawodów szkolnictwa branżowego, dotyczących poszczególnych branż. 26.Uczeń nie powinien zabierać ze sobą do szkoły niepotrzebnych przedmiotów. Ograniczenie to nie dotyczy dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności z niepełnosprawnościami. W takich przypadkach należy dopilnować, aby dzieci nie udostępniały swoich zabawek innym, natomiast opiekunowie dziecka powinni zadbać o regularne czyszczenie (pranie lub dezynfekcję) zabawki, rzeczy. 5 27.Podczas ustalania bezpiecznych zasad korzystania z szatni, należy przystosować inne pomieszczenia na szatnię lub wprowadzić różne godziny przychodzenia uczniów do szkoły zgodnie z harmonogramem/planem dnia (lub tygodnia), aby uniknąć kontaktu dzieci z różnych klas. 28.Zajęcia świetlicowe odbywają się w świetlicy szkolnej, w miarę możliwości w grupach uczniów z danej klasy oraz w razie potrzeby w innych salach dydaktycznych, które nie są wykorzystywane do bieżącej nauki. Do regulaminu korzystania z zajęć świetlicowych należy wprowadzić zapisy dotyczące zachowania bezpieczeństwa w czasie epidemii. Zaleca się w pierwszej kolejności regularne mycie rąk wodą z mydłem, ewentualnie dezynfekcję rąk. Świetlice należy wietrzyć (nie rzadziej niż co godzinę w trakcie przebywania dzieci w świetlicy), w tym w szczególności przed przyjęciem dzieci oraz po przeprowadzeniu prac porządkowych – czyszczenie przy użyciu wody z detergentem lub dezynfekcji. 29.Personel kuchenny i pracownicy administracji oraz obsługi sprzątającej powinni ograniczyć do minimum kontakty z uczniami oraz nauczycielami. W przestrzeni wspólnej rekomenduje się stosowanie maseczki (najlepiej chirurgicznej). 30.Należy ustalić i upowszechnić zasady realizacji zajęć pozalekcyjnych organizowanych w szkole. Nie powinny odbywać się one w trakcie zajęć obowiązkowych szkoły, a po ich zakończeniu. Rekomenduje się organizację zajęć pozalekcyjnych w małych grupach lub w oddziałach klasowych, z zachowaniem ograniczeń, zakazów i nakazów przeciwepidemicznych. Przed rozpoczęciem i po zakończeniu tych zajęć – mycie i dezynfekcja powierzchni dotykowych oraz dokładne wietrzenie sal. 31. Należy ustalić i upowszechnić zasady korzystania z biblioteki szkolnej oraz godziny jej pracy, uwzględniając konieczny okres 2 dni kwarantanny dla książek i innych materiałów przechowywanych w bibliotekach. 32.Należy we współpracy z pielęgniarką środowiska nauczania i wychowania/higienistką szkolną ustalić i upowszechnić zasady korzystania z gabinetu profilaktyki zdrowotnej oraz godziny jego pracy, uwzględniając wymagania określone w przepisach prawa oraz aktualnych wytycznych m.in. Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia. 33.Jeżeli w szkole funkcjonuje gabinet stomatologiczny, należy ustalić ze świadczeniodawcą na podstawie obowiązujących go wymagań określonych w przepisach prawa oraz aktualnych wytycznych m.in. Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia, zasady korzystania z gabinetu oraz godziny jego pracy i upowszechnić je wśród uczniów i ich opiekunów. 34.Należy podjąć działania umożliwiające uczniom realne korzystanie z opieki stomatologicznej w szkolnych gabinetach dentystycznych, w tym zapewnić możliwość obecności rodzica w czasie udzielania świadczenia, gdy jest ona konieczna. Na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia: https://www.gov.pl/web/zdrowie/wytyczne-dla-poszczegolnych-zakresow-irodzajow-swiadczen – pkt 1 stomatologia – są zamieszczone zalecenia postępowania przy udzielaniu świadczeń stomatologicznych w warunkach stanu epidemii COVID-19 w Polsce dla lekarzy dentystów, asysty stomatologicznej, gabinetów dentystycznych, laboratoriów techniki dentystycznej i pacjentów. 35.Jeżeli w szkole funkcjonują źródełka lub fontanny wody do picia decyzja o ich użytkowaniu musi być poddawana bieżącej ocenie, która uwzględnia aktualną 6 sytuację epidemiologiczną. Dopuszcza się udostępnianie urządzeń dystrybuujących wodę wodociągową do picia. Rekomenduje się korzystanie przez uczniów z bezdotykowych źródełek i fontann wody pitnej lub z innych dystrybutorów pod nadzorem opiekuna. Bezpiecznie formy i zalecenia higieniczno-sanitarne udostępniania dzieciom wody wodociągowej zostały wskazane na stronie internetowej GIS https://www.gov.pl/web/gis/fontanny-z-woda-do-picia-dystrybutory-wodyzrodelka--udostepnianie-wody-do-spozycia-w-placowkach-oswiaty 36.Dyrektor szkoły ma obowiązek aktualizacji i upowszechnienia wewnętrznego regulaminu lub procedur funkcjonowania szkoły w czasie epidemii, z uwzględnieniem: − specyfiki placówki, w tym realizacji zajęć pozalekcyjnych, konsultacji i zajęć w formie zdalnej, − zaleceń wskazanych w przedmiotowych wytycznych, − aktualnych przepisów prawa. 37.Dyrektor szkoły wprowadzi dodatkowe środki ostrożności dotyczące funkcjonowania w szkole dzieci z chorobami przewlekłymi, w porozumieniu z ich rodzicami/opiekunami prawnymi, np.: - obowiązek zachowania dystansu podczas zajęć lekcyjnych, w świetlicy, - w przypadku braku możliwości zachowania dystansu w miejscach wspólnie użytkowanych, tj. podczas zajęć lekcyjnych, w świetlicy, na korytarzach, w szatni – obowiązek osłony ust i nosa maseczką.
Higiena, czyszczenie i dezynfekcja pomieszczeń i powierzchni
1. Przy wejściu głównym należy umieścić numer do kontaktu z inspekcją sanitarną w sprawie koronawirusa +48 22 25 00 115 oraz numery alarmowe 999, 112. 2. Należy dopilnować, aby wszystkie osoby trzecie, w tym rodzice uczniów, które wchodzą do szkoły, dezynfekowały dłonie lub zakładały rękawiczki ochronne, miały zakryte usta i nos maseczką oraz nie przekraczały obowiązujących stref przebywania. Należy zapewnić regularne napełnianie dozowników z płynem do dezynfekcji. 3. Należy regularnie myć ręce wodą z mydłem oraz dopilnować, aby robili to uczniowie, w pierwszej kolejności po przyjściu do szkoły oraz szczególnie przed jedzeniem, po powrocie ze świeżego powietrza i po skorzystaniu z toalety. Należy zapewnić regularne napełnianie dozowników z mydłem. 4. Należy monitorować codzienne prace porządkowe, ze szczególnym uwzględnieniem utrzymywania w czystości sal zajęć, pomieszczeń sanitarnohigienicznych, ciągów komunikacyjnych, dezynfekcji powierzchni dotykowych – poręczy, klamek i powierzchni płaskich, w tym blatów w salach i w pomieszczeniach spożywania posiłków, klawiatur, włączników. 5. Należy monitorować codzienne wietrzenie sal i korytarzy, ze szczególnym uwzględnieniem zapewnienia bezpieczeństwa uczniom w czasie, gdy okna są otwarte. 7 6. W przypadku szkół wyposażonych w systemy wentylacyjno-klimatyzacyjne, zalecane jest przeprowadzenie kontroli pracy systemu przed rozpoczęciem jego działania (koniecznie przed rozpoczęciem roku szkolnego), w tym przeglądu technicznego i sanitarnego (m.in. kontrola szczelności systemu oraz zgodnie z zaleceniami producenta wymiana filtrów powietrza), a w trakcie użytkowania stały monitoring bezpieczeństwa systemu. 7. Przeprowadzając dezynfekcję, należy ściśle przestrzegać zaleceń producenta znajdujących się na opakowaniu środka do dezynfekcji. Ważne jest ścisłe przestrzeganie czasu niezbędnego do wywietrzenia dezynfekowanych pomieszczeń i przedmiotów, tak aby uczniowie nie byli narażeni na wdychanie oparów środków służących do dezynfekcji. 8. W pomieszczeniach sanitarnohigienicznych należy wywiesić plakaty z zasadami prawidłowego mycia rąk, a przy dozownikach z płynem do dezynfekcji rąk – instrukcje dezynfekcji. 9. Należy na bieżąco dbać o czystość urządzeń sanitarnohigienicznych, w tym ich czyszczenie z użyciem detergentu lub dezynfekcję. 10. Jeżeli na terenie szkoły uczniowie i pracownicy używają masek lub rękawic jednorazowych, należy zapewnić miejsca/pojemniki do ich wyrzucania. Zalecenia w tym zakresie zostały wskazane na stronie internetowej GIS: https://gis.gov.pl/zdrowie/koronawirus-zdrowie/informacje-i-zalecenia-pl/wytycznews-postepowania-z-odpadami-w-czasie-wystepowania-zakazen-koronawirusemsars-cov-2/ 11. Sale lekcyjne należy wietrzyć nie rzadziej niż co godzinę w trakcie przebywania dzieci w sali, w tym również przed rozpoczęciem zajęć. 12. Jeżeli z pomieszczeń szkoły korzysta podmiot zewnętrzny, należy zobowiązać go do przeprowadzenia dezynfekcji pomieszczeń, użytych przyrządów i sprzętów należących do szkoły, jak również do wietrzenia tych pomieszczeń.
Gastronomia
1. Przy organizacji żywienia w szkole (stołówka szkolna, kuchnia, jadalnia i inne pomieszczenia przeznaczone na spożycie ciepłych posiłków), obok warunków higienicznych wymaganych przepisami prawa odnoszącymi się do funkcjonowania żywienia zbiorowego, dodatkowo należy wprowadzić zasady szczególnej ostrożności dotyczące zabezpieczenia pracowników. Powinna być zachowana odpowiednia odległość stanowisk pracy wynosząca min. 1,5 m, a jeśli to niemożliwe – zapewnienie środków ochrony osobistej. Szczególną uwagę należy zwrócić na utrzymanie wysokiej higieny stanowisk pracy, opakowań produktów, sprzętu kuchennego, naczyń stołowych oraz sztućców, a także higieny osobistej. W przypadku kontaktu z uczniami i innymi pracownikami szkoły pracownicy gastronomii powinni stosować maseczkę (rekomendowane maseczki chirurgiczne). 2. Osobom pracującym w kuchni i na stołówce zaleca się częste i dokładne mycie rąk wodą z mydłem albo dezynfekowanie osuszonych dłoni środkiem na bazie alkoholu (min. 60%). 3. Korzystanie z posiłków powinno odbywać się w miejscach do tego przeznaczonych, zapewniających prawidłowe warunki sanitarno-higieniczne, zgodnie z zaleceniami w czasie epidemii. Spożywanie posiłków powinno odbywać 8 się w tych samych grupach i z zachowaniem dystansu. Odległość między stolikami powinna wynosić co najmniej 1,5 m, chyba że między stolikami znajduje się przegroda o wysokości co najmniej 1 m, licząc od powierzchni stolika. Przy zmianowym wydawaniu posiłków konieczne jest czyszczenie blatów stołów i poręczy krzeseł po każdej grupie. 4. W przypadku braku innych możliwości organizacyjnych dopuszcza się spożywanie posiłków przez dzieci w salach lekcyjnych, z zachowaniem zasad bezpiecznego i higienicznego spożycia posiłku. 5. Dzieci mogą spożywać posiłki i napoje przyniesione z domu. Posiłki mogą być przynoszone w pojemnikach prywatnych i w nich spożywane. 6. Nie należy organizować poczęstunków oraz wspólnej degustacji potraw. 7. Wielorazowe naczynia i sztućce należy myć w zmywarce z dodatkiem detergentu, w temperaturze min. 60°C lub je wyparzać. Jeżeli szkoła nie posiada zmywarki, wielorazowe naczynia i sztućce należy umyć w gorącej wodzie z dodatkiem detergentu i wyparzyć. Jeżeli żywność zapewniona jest przez firmę zewnętrzną, a szkoła nie posiada zastawy stołowej wielorazowej, należy stosować jednorazowe naczynia i sztućce. 8. Od dostawców cateringu należy wymagać pojemników i sztućców jednorazowych. Wymaganie to dotyczy szkół, w których nie jest możliwe zapewnienie właściwych warunków mycia naczyń i sztućców, porcjowania/nakładania dostarczonych posiłków. Należy zadbać o odpowiednie segregowanie zużytych pojemników i sztućców. 9. Należy usunąć dodatki (np. cukier, jednorazowe sztućce, wazoniki, serwetki) z obszaru sali jadalnej. Mogą być one wydawanie tylko bezpośrednio przez obsługę. W stołówce należy zrezygnować z samoobsługi i dozowników do samodzielnego nalewania napojów. Dania i produkty muszą być podawane przez osobę do tego wyznaczoną/obsługę stołówki. 10. Jeżeli posiłki dostarczane przez firmę cateringową do tej pory były przywożone w pojemnikach zbiorczych, następnie rozkładane i podawane z wykorzystaniem talerzy i sztućców będących na wyposażeniu szkoły, to taki sposób podawania posiłków może być kontynuowany, pod warunkiem że naczynia i sztućce wielorazowego użytku stosowane w danej szkole będą myte zgodnie z zaleceniem wskazanym powyżej. 11. Szczególną uwagę należy zwrócić na utrzymanie wysokiej higieny mycia i dezynfekcji stanowisk pracy, opakowań produktów, sprzętu kuchennego, naczyń stołowych oraz sztućców.
Postępowanie w przypadku podejrzenia zakażenia u pracowników
1. Wszyscy pracownicy powinni zostać poinstruowani o zasadach wynikających z Wytycznych oraz wprowadzonych w szkole szczegółowych rozwiązań. 2. Do pracy w szkole mogą przychodzić jedynie osoby bez objawów infekcji lub choroby zakaźnej oraz gdy nie mają nałożonego obowiązku kwarantanny lub izolacji domowej. 9 3. W miarę możliwości podczas organizowania pracy pracownikom powyżej 60. roku życia lub z istotnymi problemami zdrowotnymi, które zaliczają osobę do grupy tzw. podwyższonego ryzyka, należy zastosować rozwiązania minimalizujące ryzyko zakażenia (np. nieangażowanie w dyżury podczas przerw międzylekcyjnych, a w przypadku pracowników administracji w miarę możliwości praca zdalna). 4. Należy wyznaczyć i przygotować (m.in. wyposażenie w środki ochrony i płyn dezynfekujący) pomieszczenie lub wydzielić miejsce, w którym będzie można odizolować osobę w przypadku zaobserwowania objawów infekcji dróg oddechowych. 5. Pracownicy szkoły powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia objawów infekcji lub choroby zakaźnej powinni pozostać w domu i skontaktować się z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej, aby uzyskać poradę medyczną, z której będą wynikały dalsze czynności dla pracownika (oraz powiadomić pracodawcę o nieobecności). W razie pogarszania się stanu zdrowia należy zadzwonić pod nr 999 lub 112. 6. W przypadku wystąpienia u pracownika będącego na stanowisku pracy niepokojących objawów infekcji dróg oddechowych dyrektor szkoły w trybie natychmiastowym odsuwa go od wykonywanych czynności, kieruje do domu i informuje o konieczności pozostania w domu oraz kontaktu z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej (uzyskanie porady medycznej, z której będą wynikały dalsze czynności dla pracownika). W razie nagłego pogarszania się stanu zdrowia należy zadzwonić pod nr 999 lub 112. 7. W przypadku pracowników z potwierdzonym zakażeniem wirusem SARS-CoV-2, którzy mieli kontakt z innymi osobami w szkole, dyrektor powinien skontaktować się telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną. 8. Należy bezwzględnie zastosować się do zaleceń państwowego powiatowego inspektora sanitarnego w zakresie dodatkowych działań i procedur związanych z zaistniałym przypadkiem. 9. Zaleca się ustalenie miejsca, w którym przebywała osoba z niepokojącymi objawami sugerującymi zakażenie koronawirusem, oraz przeprowadzenie dodatkowego sprzątania zgodnie z procedurami zakładowymi, a także zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.). 10. W przypadku potwierdzonego zakażenia SARS-CoV-2 na terenie szkoły należy stosować się do zaleceń państwowego powiatowego inspektora sanitarnego*. * Ustalenie listy osób przebywających w tym samym czasie w części/częściach szkoły, w których przebywała osoba podejrzana o zakażenie, i zalecenie stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie www.gov.pl/koronawirus oraz www.gis.gov.pl odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym. 11. Zaleca się bieżące śledzenie informacji Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia dostępnych na stronach www.gov.pl/koronawirus oraz www.gis.gov.pl, a także obowiązujących przepisów prawa.
Załączniki – instrukcje
a) mycia rąk 10 https://www.gov.pl/web/gis/jak-skutecznie-dezynfekowac-rece
b) dezynfekcji rąk https://gis.gov.pl/aktualnosci/jak-skutecznie-dezynfekowac-rece/
c) prawidłowego zdejmowania maseczki https://gis.gov.pl/aktualnosci/jak-prawidlowo-nalozyc-i-zdjac-maseczke/
d) prawidłowego zdejmowania rękawiczek https://gis.gov.pl/aktualnosci/koronawirus-jak-prawidlowo-nalozyc-i-zdjac-rekawice/
e) wykaz produktów biobójczych http://bip.urpl.gov.pl/pl/biuletyny-i-wykazy/produkty-biob%C3%B3jcze
f) zalecenia w zakresie systemów wentylacyjno-klimatyzacyjnych https://www.gov.pl/attachment/f08fa60b-ccd2-4666-b688-616c1f836876
PROGRAM DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
„WAKACJE 2021”
Wójt Gminy Lisków, Gminny Ośrodek Kultury w Liskowie oraz Gminna Biblioteka Publiczna zapraszają na program wakacyjny, który realizowany będzie na terenie za Gminnym Ośrodkiem Kultury w Liskowie.
05.07.2021r.
poniedziałek 14.00-15.30 |
„Wakacyjne warsztaty fotograficzne dla dzieci i młodzieży” Warsztaty prowadzi fotograf Pan Paweł Przybylski, podczas zajęć uczestnicy pracować będą na najlepszym sprzęcie fotograficznym na rynku oraz programach do obróbki zdjęć |
06.07.2021 r.
wtorek
9.00 -12.00 |
Sportowe Wtorki Zajęcia prowadzi Pan Artur Helman Hala Sportowa w Liskowie |
07.07.2021 r. środa 14.00-15.30
|
„Wakacyjne warsztaty fotograficzne dla dzieci i młodzieży” Warsztaty prowadzi fotograf Pan Paweł Przybylski, podczas zajęć uczestnicy pracować będą na najlepszym sprzęcie fotograficznym na rynku oraz programach do obróbki zdjęć |
08.07.2021 r. czwartek 15.00 – 19.00 |
Zajęcia artystyczno – ruchowe w Parku Miododajnym - „Wszystko gra” - warsztaty muzyczne - konkursy z nagrodami - mały zamek dmuchany dla najmłodszych - zabawy w labiryncie z kukurydzy: zbieranie kolorowych flag, pieczątek |
09.07.2021 r. piątek 16.00 – 19.00 |
Kulturalny piątek w Wiejskim Domu Kultury w Małgowie - zajęcia artystyczno- ruchowe |
09.07.2021 r. piątek |
Wakacje z Biblioteką - wyjazd do kina |
10.07.2021 r. sobota 16.00-19.00 |
„Wakacyjny Weekend w Liskowie” Dmuchańce „KAROLCIA”: dwie zjeżdżalnie, zamek, piłeczki Klaun Leopold: zabawy muzyczne, modelowanie balonów, konkursy, bańki mydlane, pinieta z cukierkami |
11.07.2021 r. niedziela 16.00-19.00 |
„Wakacyjny Weekend w Liskowie” - „ Szaleństwa Cioci Karoli” - animacje dla dzieci: malowanie twarzy, wspólne zabawy, modelowanie balonów, duże maskotki - program edukacyjny z udziałem ptaków drapieżnych (jastrzębie, sowy, sokoły) |
12.07.2021 r. poniedziałek 14.00 – 15.30 |
„Wakacyjne warsztaty fotograficzne dla dzieci i młodzieży” Warsztaty prowadzi fotograf Pan Paweł Przybylski, podczas zajęć uczestnicy pracować będą na najlepszym sprzęcie fotograficznym na rynku oraz programach do obróbki zdjęć |
13.07.2021 r. wtorek 9.00-12.00 |
Sportowy Wtorek Zajęcia prowadzi Pan Artur Helman Hala Sportowa w Liskowie |
14.07.2021 r. środa 14.00 – 15.30 |
„Wakacyjne warsztaty fotograficzne dla dzieci i młodzieży” Warsztaty prowadzi fotograf Pan Paweł Przybylski, podczas zajęć uczestnicy pracować będą na najlepszym sprzęcie fotograficznym na rynku oraz programach do obróbki zdjęć |
15.07.2021 r. czwartek 15.00 – 19.00 |
Zajęcia artystyczno – ruchowe w Parku Miododajnym - „Wszystko gra” - warsztaty muzyczne - konkursy z nagrodami - mały zamek dmuchany dla najmłodszych. - zabawy w labiryncie z kukurydzy: zbieranie kolorowych flag, pieczątek |
16.07.2021 r. piątek 15.00 – 17.00 |
Wakacje z Biblioteką - zajęcia plastyczne: malowanie emulsją na drewnie i kamieniach postaci z bajek |
19.07.2021 r. poniedziałek 14.00 – 15.30 |
„Wakacyjne warsztaty fotograficzne dla dzieci i młodzieży” Warsztaty prowadzi fotograf Pan Paweł Przybylski, podczas zajęć uczestnicy pracować będą na najlepszym sprzęcie fotograficznym na rynku oraz programach do obróbki zdjęć |
20.07.2021 r. wtorek 9.00 -12.00
|
Sportowy Wtorek Zajęcia prowadzi Pan Artur Helman Hala Sportowa w Liskowie |
21.07.2021 r. środa 14.00 – 15.30 |
„Wakacyjne warsztaty fotograficzne dla dzieci i młodzieży” Warsztaty prowadzi fotograf Pan Paweł Przybylski, podczas zajęć uczestnicy pracować będą na najlepszym sprzęcie fotograficznym na rynku oraz programach do obróbki zdjęć |
22.07.2021 r.
czwartek
15.00 – 19.00 |
Zajęcia artystyczno – ruchowe w Parku Miododajnym - „Wszystko gra” - warsztaty muzyczne - konkursy z nagrodami - mały zamek dmuchany dla najmłodszych. - zabawy w labiryncie z kukurydzy: zbieranie kolorowych flag, pieczątek |
23.07.2021 r. piątek
15.00 -17.00 |
Wakacje z Biblioteką - zajęcia plastyczne i ruchowe wspólne malowanie kredą, zabawy na placu zabaw, zabawa z chustą KLANZA |
24.07.2021 r. sobota 16.00 -19.00 |
„Wakacyjny Weekend w Liskowie” - „ Szaleństwa Cioci Karoli” - animacje dla dzieci: malowanie twarzy, wspólne zabawy, modelowanie balonów, duże maskotki Miejsce: Park Miododajny |
25.07.2021 r. niedziela 16.00-19.00 |
„Wakacyjny Weekend w Liskowie” Dmuchańce „KAROLCIA”: dwie zjeżdżalnie, zamek, piłeczki Klaun Leopold: zabawy muzyczne, modelowanie balonów, konkursy, bańki mydlane, pinieta z cukierkami |
26.07.2021 r. poniedziałek 14.00 -15.30
|
„Wakacyjne warsztaty fotograficzne dla dzieci i młodzieży” Warsztaty prowadzi fotograf Pan Paweł Przybylski, podczas zajęć uczestnicy pracować będą na najlepszym sprzęcie fotograficznym na rynku oraz programach do obróbki zdjęć |
27.07.2021 r. wtorek 9.00 – 12.00 |
Sportowy Wtorek Zajęcia prowadzi Pan Artur Helman Hala Sportowa w Liskowie
|
28.07.2021 r. środa 14.00-15.30 |
„Wakacyjne warsztaty fotograficzne dla dzieci i młodzieży” Warsztaty prowadzi fotograf Pan Paweł Przybylski, podczas zajęć uczestnicy pracować będą na najlepszym sprzęcie fotograficznym na rynku oraz programach do obróbki zdjęć |
29.07.2021 r. czwartek 15.00 – 19.00 |
Zajęcia artystyczno – ruchowe w Parku Miododajnym - „Wszystko gra” - warsztaty muzyczne - konkursy z nagrodami - mały zamek dmuchany dla najmłodszych. - zabawy w labiryncie z kukurydzy: zbieranie kolorowych flag, pieczątek |
30.07.2021 r. piątek 16.00 -19.00 |
Kulturalny piątek w Wiejskim Domu Kultury w Małgowie - zajęcia artystyczno- ruchowe |
30.07.2021 r. piątek 15.00 – 17.00 |
Wakacje z Biblioteka - „Śladami ks. W. Blizińskiego” – spacer po Liskowie
|
02.08.2021 r. poniedziałek 14.00-15.30 |
„Wakacyjne warsztaty fotograficzne dla dzieci i młodzieży” Warsztaty prowadzi fotograf Pan Paweł Przybylski, podczas zajęć uczestnicy pracować będą na najlepszym sprzęcie fotograficznym na rynku oraz programach do obróbki zdjęć |
04.08.2021 r. środa 14.00 – 15.30 |
„Wakacyjne warsztaty fotograficzne dla dzieci i młodzieży” Warsztaty prowadzi fotograf Pan Paweł Przybylski, podczas zajęć uczestnicy pracować będą na najlepszym sprzęcie fotograficznym na rynku oraz programach do obróbki zdjęć |
05.08.2021 r. czwartek 15.00 – 19.00
|
Zajęcia artystyczno – ruchowe w Parku Miododajnym - „Wszystko gra” - warsztaty muzyczne - konkursy z nagrodami - mały zamek dmuchany dla najmłodszych. - zabawy w labiryncie z kukurydzy: zbieranie kolorowych flag, pieczątek |
06.08.2021 r. piątek 16.00-19.00 |
Kulturalny piątek w Wiejskim Domu Kultury w Małgowie - zajęcia artystyczno- ruchowe |
06.08.2021 r. piątek 15.00- 17.00 |
Wakacje z Biblioteką - zajęcia w plenerze: budowanie zamków z piasków - Las „ Babicha” |
07.08.2021 r. sobota 16.00-19.00 |
„Wakacyjny Weekend w Liskowie” - „ Szaleństwa Cioci Karoli” - animacje dla dzieci: malowanie twarzy, wspólne zabawy, modelowanie balonów, duże maskotki |
08.08.2021 r. niedziela 16.00-19.00 |
„Wakacyjny Weekend w Liskowie” Wesołe Miasteczko „DELFINEK”: zjeżdżalnia, ściana wspinaczkowa, kulki, plac zabaw dla najmłodszych Pracownia Dawnych Zawodów – warsztaty lepieni naczyń z gliny |
10.08.2021 r. wtorek 15.00-19.00
|
Zwiedzanie Izby Pamięci Gminy Lisków - gabinet ks. W. Blizińskiego - dawna klasa szkolna - sala PRL-u - sala militarna - dawna izba mieszkalna - ekspozycja paleontologiczna |
12.08.2021 r. czwartek 15.00 – 19.00 |
Zajęcia artystyczno – ruchowe w Parku Miododajnym - „Wszystko gra” - warsztaty muzyczne - konkursy z nagrodami - mały zamek dmuchany dla najmłodszych. - zabawy w labiryncie z kukurydzy: zbieranie kolorowych flag, Pieczątek
|
13.08.2021 r. piątek 16.00- 19.00 |
Kulturalny piątek w Wiejskim Domu Kultury w Małgowie - zajęcia artystyczno – ruchowe
|
13.08.2021 r. piątek 15.00-17.00 |
Wakacje z Biblioteką „ Łąka latem” dzieci wykonują makietę z użyciem żywych kwiatów i roślin zbieranych na łące. |
17.08.2021 r. wtorek 10.00 |
Wakacje z Biblioteką - Teatr Maska: wakacyjna bajka z animatorami
|
19.08.2021 r. czwartek 15.00 – 19.00 |
Zajęcia artystyczno – ruchowe w Parku Miododajnym - „Wszystko gra” - warsztaty muzyczne - konkursy z nagrodami - mały zamek dmuchany dla najmłodszych. - zabawy w labiryncie z kukurydzy: zbieranie kolorowych flag, pieczątek |
20.08.2021 r. piątek 16.00 – 19.00 |
Kulturalny piątek w Wiejskim Domu Kultury w Małgowie - zajęcia artystyczno- ruchowe |
23.08.2021 r. poniedziałek 14.00-15.30 |
„Wakacyjne warsztaty fotograficzne dla dzieci i młodzieży” Warsztaty prowadzi fotograf Pan Paweł Przybylski, podczas zajęć uczestnicy pracować będą na najlepszym sprzęcie fotograficznym na rynku oraz programach do obróbki zdjęć |
24.08.2021 r. wtorek 15.00 – 19.00 |
Zwiedzanie Izby Pamięci Gminy Lisków - gabinet ks. W. Blizińskiego - dawna klasa szkolna - sala PRL-u - sala militarna - dawna izba mieszkalna - ekspozycja paleontologiczna |
25.08.2021 r. środa 14.00-15.30 |
„Wakacyjne warsztaty fotograficzne dla dzieci i młodzieży” Warsztaty prowadzi fotograf Pan Paweł Przybylski, podczas zajęć uczestnicy pracować będą na najlepszym sprzęcie fotograficznym na rynku oraz programach do obróbki zdjęć |
26.08.2021 r. czwartek 15.00 – 19.00 |
Zajęcia artystyczno – ruchowe w Parku Miododajnym - „Wszystko gra” - warsztaty muzyczne - konkursy z nagrodami - mały zamek dmuchany dla najmłodszych - zabawy w labiryncie z kukurydzy: zbieranie kolorowych flag, Pieczątek |
27.08.2021 r. piątek 16.00 -19.00 |
Kulturalny piątek w Wiejskim Domu Kultury w Małgowie - zajęcia artystyczno- ruchowe |
27.08.2021 r. piątek 15.00 -17.00 |
Wakacje z Biblioteką „ Żyjmy naturalnie i bawmy się fajnie” - wycieczka do lasu, zajęcia edukacyjne o tematyce przyrodniczej ( zapoznanie z gatunkami grzybów i owoców leśnych) |
28.08.2021 r. sobota 16.00 -19.00
|
„Wakacyjny Weekend w Liskowie” - „DELFINEK”: zjeżdżalnia, ściana wspinaczkowa, kulki, plac zabaw dla najmłodszych -pokaz szczudlarzy i cyrkowców oraz warsztaty sztuki cyrkowej |
29.08.2021 r. niedziela 16.00 -19.00 |
„Wakacyjny Weekend w Liskowie” - Klaun Leopold: zabawy muzyczne, modelowanie balonów, konkursy, bańki mydlane, pinieta z cukierkami. - program edukacyjny z udziałem ptaków drapieżnych (jastrzębie, sowy, sokoły) - zamki dmuchane, zjeżdżalnie - zabawy edukacyjne dla dzieci prowadzone przez animatorów: malowanie twarzy, modelowanie balonów, duże maskotki. |
WAKACYJNE WEEKENDY W GMINIE LISKÓW MOC ATRAKCJI DLA CAŁEJ RODZINY BĘDZIE SIĘ DZIAŁO ….. !!!!! |
TEREN PRZY HALI WIDOWISKOWO – SPORTOWEJ W LISKOWIE
„WEEKEND Z PETANQE”
10.07.2021 r. – sobota, godzina 16.00
Wakacyjne zabawy z nagrodami dla rodzin:
- rzut do celu, przeciąganie liny, tańczące hula – hop, konkursy muzyczne itp.
- gra w bule z REPREZENTANTAMI POLSKI
Nieodpłatne atrakcje dla dzieci:
- dmuchańce „KAROLCIA”: zjeżdżalnie, zamek dmuchany, piłeczki
- Klaun Leopold: zabawy muzyczne, modelowanie balonów, konkursy z nagrodami,
bańki mydlane, piniata z cukierkami
- zabawy z chustą KLANZA
Dodatkowo:
- gastronomia, grill, napoje, lody, popcorn, wata cukrowa
AKCJA PROMOCYJNA „SZCZEPIMY SIĘ” COVID- 19
11.07.2021 r. - niedziela, godzina 16.00
Wakacyjne zabawy z nagrodami dla rodzin:
- rzut do celu, przeciąganie liny, tańczące hula –hop, konkursy muzyczne itp.
- gra w bule z REPREZENTANTAMI POLSKI
Nieodpłatne atrakcje dla dzieci:
- „ Szaleństwa Cioci Karoli” - animacje dla dzieci: malowanie twarzy, wspólne zabawy,
modelowanie balonów, duże maskotki
- program edukacyjny z udziałem ptaków drapieżnych (jastrzębie, sowy, sokoły)
- zabawy z chustą KLANZA
- zamek dmuchany dla najmłodszych
Dodatkowo:
- gastronomia, grill, napoje, lody, popcorn, wata cukrowa
AKCJA PROMOCYJNA „SZCZEPIMY SIĘ” COVID- 19
„WEEKEND W PARKU MIODODAJNYM W LISKOWIE”
24.07.2021 r. – sobota, godzina 16.00
Wakacyjne zabawy z nagrodami dla rodzin:
- rzut do celu, przeciąganie liny, tańczące hula –hop, konkursy muzyczne itp.
- spotkanie ze Stowarzyszeniem Grupa Historyczna Schondorf : konkursy,
zabawy
Nieodpłatne atrakcje dla dzieci:
- „ Szaleństwa Cioci Karoli” - animacje dla dzieci: malowanie twarzy, wspólne zabawy,
modelowanie balonów
- szukanie SKARBU w LABIRYNCIE
- zabawy z chustą KLANZA
- zamek dmuchany dla najmłodszych
Dodatkowo:
- gastronomia, grill, napoje, lody, popcorn, wata cukrowa
AKCJA PROMOCYJNA „SZCZEPIMY SIĘ” COVID- 19
25.07.2021 r. – niedziela, godzina 16.00
Wakacyjne zabawy z nagrodami dla rodzin:
- rzut do celu, przeciąganie liny, tańczące hula –hop, konkursy muzyczne itp.
- spotkanie ze Stowarzyszeniem Grupa Historyczna Schondorf : konkursy,
zabawy
Nieodpłatne atrakcje dla dzieci:
- dmuchańce „KAROLCIA”: zjeżdżalnie, zamek dmuchany, piłeczki
- Klaun Leopold: zabawy muzyczne, modelowanie balonów, konkursy z nagrodami,
bańki mydlane, piniata z cukierkami
- zabawy z chustą KLANZA
- mini zawody strażackie
- pokazowy ul edukacyjny
Dodatkowo: - gastronomia, grill, napoje, lody, popcorn, wata cukrowa
AKCJA PROMOCYJNA „SZCZEPIMY SIĘ” COVID- 19
„WEEKEND Z REHABILITACJĄ „
07.08.2021 r. – sobota, godzina 16.00
Wakacyjne zabawy z nagrodami dla rodzin:
- rzut do celu, przeciąganie liny, tańczące hula –hop, konkursy muzyczne itp.
- Zakład Rehabilitacji Leczniczej w Liskowie – realizacja programu zadania publicznego
„Profilaktyka, ochrona i promocja zdrowia mieszkańców Gminy Lisków 2021 r.” poprzez
diagnostykę urazową narządów ruchu opartą o nowoczesny aparat ultrasonograficzny
Nieodpłatne atrakcje dla dzieci:
- „ Szaleństwa Cioci Karoli” - animacje dla dzieci: malowanie twarzy, wspólne zabawy,
modelowanie balonów
- zamek dmuchany dla najmłodszych
- zabawy z chustą KLANZA
Dodatkowo: - gastronomia, grill, napoje, lody, popcorn, wata cukrowa
AKCJA PROMOCYJNA „SZCZEPIMY SIĘ” COVID- 19
08.08.2021 r.- niedziela, godzina 16.00
Wakacyjne zabawy z nagrodami dla rodzin:
- rzut do celu, przeciąganie liny, tańczące hula –hop, konkursy muzyczne itp.
- Zakład Rehabilitacji Leczniczej w Liskowie – realizacja programu zadania publicznego
„Profilaktyka, ochrona i promocja zdrowia mieszkańców Gminy Lisków 2021 r.” poprzez
diagnostykę urazową narządów ruchu opartą o nowoczesny aparat ultrasonograficzny
Nieodpłatne atrakcje dla dzieci:
- Wesołe Miasteczko „DELFINEK”: zjeżdżalnia, ściana wspinaczkowa, kulki,
plac zabaw dla najmłodszych
- „Pracownia Dawnych Zawodów” – warsztaty lepienia naczyń z gliny
- zabawy z chustą KLANZA
- 17.00 -19.00 ALPAKI CUDAKI – alpakoterapia, sesje zdjęciowe,
spacery z alpakami
Dodatkowo: - gastronomia, grill, napoje, lody, popcorn, wata cukrowa
AKCJA PROMOCYJNA „SZCZEPIMY SIĘ” COVID- 19
„ ZAKOŃCZENIE WAKACJI”
28.08.2021 r. – sobota, godzina 16.00
Wakacyjne zabawy z nagrodami dla rodzin:
- rzut do celu, przeciąganie liny, tańczące hula –hop, konkursy muzyczne itp.
- gra w bule
Nieodpłatne atrakcje dla dzieci:
- „DELFINEK”: zjeżdżalnia, ściana wspinaczkowa, kulki, plac zabaw dla najmłodszych
- pokaz szczudlarzy i cyrkowców oraz warsztaty sztuki cyrkowej
- zabawy z chustą KLANZA
Dodatkowo: - gastronomia, grill, napoje, lody, popcorn, wata cukrowa
AKCJA PROMOCYJNA „SZCZEPIMY SIĘ” COVID- 19
29.08.2021 r.- niedziela, godzina 16.00
Wakacyjne zabawy z nagrodami dla rodzin:
- rzut do celu, przeciąganie liny, tańczące hula –hop, konkursy muzyczne itp.
- gra w bule
Nieodpłatne atrakcje dla dzieci:
- Klaun Leopold: zabawy muzyczne, modelowanie balonów, konkursy z nagrodami,
bańki mydlane, piniata z cukierkami.
- program edukacyjny z udziałem ptaków drapieżnych (jastrzębie, sowy, sokoły)
- zamki dmuchane, zjeżdżalnie
- zabawy edukacyjne dla dzieci prowadzone przez animatorów: malowanie twarzy,
modelowanie balonów
- zabawy z chustą KLANZA
- pokazy taneczne
Dodatkowo: - gastronomia, grill, napoje, lody, popcorn, wata cukrowa
AKCJA PROMOCYJNA „SZCZEPIMY SIĘ” COVID- 19
W przypadku złych warunków pogodowych program wakacyjny odbędzie się w Hali Sportowej w Liskowie.
Pełnoletni uczestnicy „Wakacyjnych Weekendów w Liskowie” biorący udział w zabawach, konkurach, turniejach każdorazowo otrzymają kupon uprawniający do losowania 4 – dniowej wycieczki do Zakopanego. Im częściej będą nas Państwo odwiedzać tym większa szansa wygranej.
25 czerwca uroczyście zakończyliśmy rok szkolny 2020 / 2021. Rok- inny, z powodu pandemii, wypełniony w większości nauką zdalną. Niektórzy żegnali szkołę tylko na dwa miesiące, inni po 9 latach opuszczali szkolne mury na zawsze, by rozpocząć zupełnie nowy etap w życiu.
To właśnie dla ósmoklasistów dzień ten był szczególny i pełen emocji. Klasa 7 pożegnała ich ciepłymi słowami, symboliczną różyczką oraz dedykacją muzyczną. Klasa 8 dziękowała nauczycielom i rodzicom za „cierpliwość, wyrozumiałość, ciepło, pomocną dłoń, kształtowanie serc i charakterów”. Podczas uroczystego ślubowania absolwenci obiecali , że „dalszą pracą i nauką będą rozsławiać imię Szkoły Podstawowej w Strzałkowie”. A my trzymamy ich za słowo!
Pani Dyrektor podsumowała wyniki nauczania, rozdała nagrody książkowe najlepszym uczniom i życzyła wszystkim udanych, bezpiecznych wakacji. Rada rodziców oprócz nagród książkowych, ufundowała również wspaniały sprzęt sportowy, który z pewnością uprzyjemni lekcje wychowania fizycznego w naszej szkole. Na koniec uczniowie udali się na spotkania z wychowawcami, którzy wręczyli upragnione świadectwa, a to oznaczało tylko jedno- wakacyjną przygodę czas zacząć!
Niech żyją wakacje,
niech żyje pole i las,
i niebo, i słońce,
wolny, swobodny czas.
Pojedzie z nami piłka
i kajak, i skakanka,
będziemy grać w siatkówkę
od samiutkiego ranka.
Gorące, złote słońce
na ciemno nas opali,
w srebrzystej, bystrej rzece
będziemy się kąpali.
Niech żyją wakacje,
niech żyje pole i las,
i niebo, i słońce,
wolny, swobodny czas.
Uczniowie klas II i III poznali piosenkę „Niech żyją wakacje”. Wysłuchane słowa utworu przenosili na folię stretch. Malując wyobrażone sceny używali pędzelków, ale także z radością nanosili farby palcami na tworzywo. Powstały piękne, letnie krajobrazy. Dzieci rozwijały ekspresję i wrażliwość twórczą, wspaniale wykonały zadanie plstyczno-muzyczne.
Aneta Matczak
Na ten dzień czekali wszyscy miłośnicy języka angielskiego, 17 czerwca ogłoszono wyniki Szkolnego Konkursu Języka Angielskiego „Mistrz Czasowników Nieregularnych”, zorganizowanego przez panią Martę Tarłowską. W konkursie udział wzięli uczniowie z klasy VI i VII. Walka była bardzo wyrównana i okazało się, że mamy aż dwie mistrzynie.
I miejsce ex aequo zajęły: Martyna Matysiak z kl. VI i Nikola Czaja z kl. VII. II miejsce powędrowało do Weroniki Pietrzak z kl. VI, a III do Marysi Pszczoły z kl. VII. Wszyscy uczestnicy otrzymali dyplomy oraz upominki. Gratulujemy zwycięzcom i życzymy dalszych sukcesów.
Kolejny etap konkursu fotograficznego z cyklu „CZTERY PORY ROKU ” został podsumowany. Przebiegał on pod hasłem: „WIOSNA, ACH TO TY!”. W konkursie wzięli w nim udział chętni uczniowie z naszej szkoły z klas IV-VIII. Każdy z uczestników mógł zgłosić do konkursu maksymalnie 2 samodzielnie wykonane zdjęcia. Jury konkursowe przy ocenie prac brało pod uwagę: zgodność z tematem, walor artystyczny, jakość techniczną i poziom estetyczny prac. Spośród nadesłanych zdjęć jury konkursowe wybrało najciekawsze zdjęcia.
Wyniki konkursu:
I miejsce – Julita Jasińska
II miejsce – Martyna Jakubczak
III miejsce - Ewelina Humelt
Wyróżnienia: Gabrysia Wieczorek, Martyna Jakubczak, Ewelina Humelt, Ania Wojciechowska
Gratulujemy!
Organizator konkursu: Beata Grzelaczyk
Wytyczne dotyczące organizowania i przeprowadzania w 2021 r. egzaminów:
ósmoklasisty (E8)
maturalnego (EM)
potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie (EPKwZ)
zawodowego (EZ)
eksternistycznych (EE).
Dokument został podzielony na 6 sekcji, w których kolejno przedstawiono:
1. w Sekcji 1. (str. 3–5): podstawowe wytyczne dotyczące m.in. tego, kto może przyjść na egzamin, kto może być obecny na terenie szkoły podczas egzaminu oraz zasad korzystania z przyborów podczas egzaminów
2. w Sekcji 2. (str. 6–8): wytyczne dotyczące środków ochrony osobistej zdających oraz innych osób biorących udział w organizowaniu i przeprowadzaniu egzaminów, w tym zasady dotyczące zakrywania ust i nosa
3. w Sekcji 3. (str. 9–15): wytyczne dotyczące środków bezpieczeństwa związanych z organizacją przestrzeni, budynków, pomieszczeń, w tym sposobów aranżacji budynku szkoły oraz sal egzaminacyjnych
4. w Sekcji 4. (str. 16–18): wytyczne dotyczące możliwych modyfikacji w sposobie przeprowadzania egzaminu
5. w Sekcji 5. (str. 19–23): wytyczne dotyczące szczególnych rozwiązań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa przeprowadzania egzaminu z danego przedmiotu, z danej kwalifikacji lub w danej sytuacji
6. w Sekcji 6. (str. 24–26): wytyczne określające sposób postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia u członka zespołu egzaminacyjnego, u obserwatora lub u zdającego. Jeżeli wdrożenie danej wytycznej wymaga dodatkowych instrukcji związanych z koniecznością wprowadzenia szczegółowych rozwiązań związanych z organizacją lub przeprowadzaniem egzaminu, instrukcje te przedstawione są mniejszą czcionką na niebieskim tle (są to informacje natury czysto technicznej, administracyjnej, powiązane z daną wytyczną).
Oznaczeniem [*] wyróżniono wytyczne istotne dla zdających (osób, które będą przystępowały do egzaminu w 2021 r.), o których powinni zostać poinformowani przed egzaminem (np. w postaci informacji na stronie internetowej szkoły, drogą mailową, w postaci komunikatu na tablicy informacyjnej w szkole / przed szkołą).
Oznaczeniem [!] wyróżniono informacje, które powinny być po raz kolejny przekazane zdającym po zajęciu miejsc w sali egzaminacyjnej / w miejscu przeprowadzania egzaminu.
Sekcja 1.
Zdający oraz inne osoby biorące udział w organizowaniu i przeprowadzaniu egzaminów
1.1. [*] Na egzamin może przyjść wyłącznie zdający, nauczyciel, inny pracownik szkoły, obserwator, egzaminator lub inna osoba zaangażowana w przeprowadzanie egzaminu – bez objawów chorobowych kompatybilnych z objawami COVID-19.
1.2. [*] Zdający, nauczyciel inny pracownik szkoły, obserwator, egzaminator lub inna osoba zaangażowana w przeprowadzanie egzaminu nie może przyjść na egzamin, jeżeli przebywa w domu z osobą w izolacji w warunkach domowych albo sama jest objęta kwarantanną lub izolacją w warunkach domowych, z zastrzeżeniem sytuacji opisanej w pkt 1.3.
1.3. Osoba, która przechorowała COVID-19 (tzn. jest ozdrowieńcem), oraz osoba zaszczepiona przeciwko COVID-19 (tzn. osoba, która przyjęła wszystkie przewidziane procedurą dawki danej szczepionki), może przyjść na egzamin, nawet jeżeli przebywa w domu z osobą w izolacji bądź osobą na kwarantannie.
1.4. [*] Rodzic/Prawny opiekun nie może wejść z dzieckiem na teren szkoły, z wyjątkiem sytuacji, kiedy zdający wymaga pomocy np. w poruszaniu się.
1.5. Podczas egzaminu w szkole mogą przebywać wyłącznie:
1) zdający
2) osoby zaangażowane w przeprowadzanie egzaminu, tj. członkowie zespołów nadzorujących, obserwatorzy, egzaminatorzy, specjaliści pracujący ze zdającymi, którym przyznano dostosowanie warunków lub formy przeprowadzania egzaminu, osoby wyznaczone do przygotowania
1
Ilekroć w niniejszym dokumencie jest mowa o „szkole”, należy pod tym pojęciem rozumieć również ośrodek egzaminacyjny oraz miejsce przeprowadzania części pisemnej i praktycznej egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz egzaminu zawodowego, za wyjątkiem tych sytuacji, w których egzamin jest przeprowadzany na świeżym powietrzu, np. na poligonie, na polu, w lesie, i wprowadzenie danego zabezpieczenia lub danej rekomendacji byłoby niemożliwe lub niezasadne (np. wietrzenie sali, gdy część praktyczna egzaminu jest przeprowadzana w lesie)i obsługi oraz obsługujące sprzęt i urządzenia wykorzystywane w czasie egzaminu (np. komputery, sprzęt medyczny), asystenci techniczni
3) inni pracownicy szkoły odpowiedzialni za utrzymanie obiektu w czystości, dezynfekcję, obsługę szatni itp.
4) uczniowie innych klas oraz nauczyciele, jeżeli nie ma możliwości zrezygnowania z przeprowadzania zajęć edukacyjnych w dniu przeprowadzania egzaminu (por. pkt 1.6.)
5) pracownicy odpowiednich służb, np. medycznych, jeżeli wystąpi taka konieczność.
Niedozwolone jest przebywanie na terenie szkoły osób innych niż wyżej wymienione, w tym rodziców/prawnych opiekunów uczniów (z wyjątkiem sytuacji, gdy zgodę na taki sposób dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu wydał dyrektor OKE, lub jeżeli zdający wymaga pomocy np. w poruszaniu się), przedstawicieli mediów.
1.6. Jeżeli to możliwe, w dniach, w których jest przeprowadzany egzamin, w szkole nie należy prowadzić zajęć edukacyjnych dla innych uczniów lub należy rozpocząć prowadzenie zajęć po zakończeniu egzaminu w danym dniu i zdezynfekowaniu pomieszczeń. Dotyczy to w szczególności:
1) E8 z wszystkich przedmiotów
2) EM z przedmiotów, do których przystępują największe grupy zdających w danej szkole
3) EPKwZ i EZ z tych kwalifikacji, do których przystępują największe grupy zdających w danej szkole.
1.7. [*] [!] Zdający nie powinni wnosić na teren szkoły zbędnych rzeczy, w tym książek, urządzeń telekomunikacyjnych, maskotek.
1.8. [*] [!] Na egzaminie każdy zdający korzysta z własnych przyborów piśmiennych, linijki, cyrkla, kalkulatora itd. Jeżeli szkoła zdecyduje o zapewnieniu np. przyborów piśmiennych albo kalkulatorów rezerwowych dla zdających – konieczna jest ich dezynfekcja (por. pkt 3.17.). W przypadku materiałów jednorazowych, których zdający nie zwracają, dezynfekcja nie jest konieczna. Zdający nie mogą pożyczać przyborów od innych zdających.
1.9. [*] Cudzoziemcy przystępujący do danego egzaminu, którym jako sposób dostosowania egzaminu przyznano możliwość korzystania ze słownika dwujęzycznego, są zobowiązani przynieść własne słowniki, które przed egzaminem powinny zostać sprawdzone przez członka zespołu nadzorującego (w rękawiczkach lub dezynfekując ręce po każdej takiej czynności).
1.10.[*] Szkoła nie zapewnia wody pitnej. Na egzamin należy przynieść własną butelkę z wodą.
1.11.[*] Na terenie szkoły nie ma możliwości zapewnienia posiłków. Osoby przystępujące do więcej niż jednego egzaminu w ciągu dnia będą mogły zjeść przyniesione przez siebie produkty w przerwie między egzaminami.
1.12.[*] [!] Osoby, które przystępują do dwóch egzaminów jednego dnia, mogą w czasie przerwy opuścić budynek szkoły albo oczekiwać na terenie szkoły na rozpoczęcie kolejnego egzaminu danego dnia, jeżeli zapewniona jest
odpowiednia przestrzeń (tj. wydzielone pomieszczenie, zachowanie dystansu 1,5 m, okna w pomieszczeniu powinny być otwarte, o ile pozwalają na to warunki atmosferyczne).
1.13.Przewodniczący zespołu egzaminacyjnego zapewnia kilku rezerwowych członków zespołów nadzorujących, którzy będą mogli, nawet w dniu egzaminu, zastąpić osoby, które z uzasadnionych powodów, w tym ze względu na chorobę, nie będą mogły przyjść do pracy w dniu egzaminu.
Sekcja 2.
Środki bezpieczeństwa osobistego
2.1. [*] Czekając na wejście do szkoły albo sali egzaminacyjnej, zdający zachowują odpowiedni odstęp (co najmniej 1,5 m) oraz mają zakryte usta i nos (maseczką jedno- lub wielorazową).
2.2. [*] Na teren szkoły mogą wejść wyłącznie osoby z zakrytymi ustami i nosem.
Zakrywanie ust i nosa obowiązuje na terenie całej szkoły, z wyjątkiem sal egzaminacyjnych po zajęciu miejsc przez zdających lub po podejściu zdających do stanowiska egzaminacyjnego w przypadku EPKwZ i EZ. Podczas wpuszczania uczniów do sali egzaminacyjnej członek zespołu nadzorującego może poprosić zdającego o chwilowe odsłonięcie twarzy w celu zweryfikowania jego tożsamości (konieczne jest wówczas zachowanie co najmniej 1,5- metrowego odstępu).
2.3. [*] [!] Zdający są zobowiązani zakrywać usta i nos do momentu zajęcia miejsca w sali egzaminacyjnej. Po zajęciu miejsca w sali egzaminacyjnej (w trakcie egzaminu) zdający ma obowiązek ponownie zakryć usta i nos, kiedy:
1) podchodzi do niego przewodniczący albo członek zespołu nadzorującego, aby odpowiedzieć na zadane przez niego pytanie
2) wychodzi do toalety
3) podchodzi do niego asystent techniczny lub egzaminator, aby ocenić rezultat pośredni (w części praktycznej EPKwZ i EZ)
4) kończy pracę z arkuszem egzaminacyjnym i wychodzi z Sali egzaminacyjnej.
2.4. Przewodniczący zespołu egzaminacyjnego, członkowie zespołu nadzorującego, obserwatorzy i inne osoby uczestniczące w przeprowadzaniu egzaminu, np. specjaliści z zakresu niepełnosprawności, nauczyciele wspomagający, podczas poruszania się po sali egzaminacyjnej powinni mieć zakryte usta i nos. Mogą odsłonić twarz, kiedy obserwują przebieg egzaminu, siedząc albo stojąc, przy zachowaniu niezbędnego odstępu.
2.5. [*] Zarówno zdający, jak i członkowie zespołu nadzorującego mogą – jeżeli uznają to za właściwe – mieć zakryte usta i nos w trakcie egzaminu, nawet po zajęciu miejsca przy stoliku / stanowisku egzaminacyjnym (w przypadku zdających) lub kiedy obserwują przebieg egzaminu, siedząc albo stojąc (w przypadku członków zespołu nadzorującego i innych osób zaangażowanych w przeprowadzanie egzaminu w danej sali).
2.6. W przypadku części praktycznej EPKwZ i EZ egzaminatorzy obserwujący przebieg pracy zdających i podchodzący do kolejnych stanowisk egzaminacyjnych muszą podczas wykonywania tych czynności mieć zakryte usta i nos.
2.7. [*] Zdający, którzy nie mogą zakrywać ust i nosa maseczką z powodu całościowych zaburzeń rozwoju, zaburzeń psychicznych, niepełnosprawności intelektualnej, trudności w samodzielnym zakryciu lub odkryciu ust lub nosa lub z powodu zaawansowanych schorzeń neurologicznych, układu oddechowego lub krążenia, przebiegających z niewydolnością oddechową lub krążenia, mogą przystąpić do egzaminu w odrębnej sali egzaminacyjnej. W takiej sytuacji minimalny odstęp, jaki musi zostać zachowany pomiędzy samymi zdającymi oraz zdającymi i członkami zespołu nadzorującego, wynosi 2 m.
Szczegółowe rozwiązania techniczne związane z organizacją pracy zdających, którzy ze względów zdrowotnych nie mogą zakrywać ust i nosa
1) Sytuacja, w której dany zdający ze względów zdrowotnych nie może zakrywać ust i nosa, powinna zostać zgłoszona dyrektorowi szkoły nie później niż na tydzień przed terminem przystępowania do egzaminu.
2) Dyrektor szkoły niezwłocznie przekazuje informację o konieczności organizacji egzaminu w odrębnej sali egzaminacyjnej dyrektorowi okręgowej komisji egzaminacyjnej oraz postępuje zgodnie z informacją określoną w pkt 3.6.3.
2.8. [*] W przypadku EM, EPKwZ, EZ oraz EE zdający nie mogą przebywać w sali egzaminacyjnej podczas przerw między poszczególnymi zakresami, sesjami lub zmianami egzaminu, ze względu na konieczność przeprowadzenia dezynfekcji tych miejsc oraz – jeżeli to konieczne – znajdujących się w nich sprzętów i urządzeń.
Sekcja 3.
Środki bezpieczeństwa związane z organizacją przestrzeni, budynków, pomieszczeń
3.1. Przy wejściu do szkoły należy wywiesić informację:
1) dotyczącą objawów COVID-19 oraz sposobów zapobiegania zakażeniu SARS-CoV-2
2) zawierającą nazwę, adres oraz numer telefonu do najbliższej stacji sanitarno -epidemiologicznej
3) zawierającą adres oraz numer telefonu najbliższego oddziału zakaźnego
4) zawierającą numery telefonów do służb medycznych
5) zawierającą numer infolinii NFZ w sprawie SARS-CoV-2 (800 190 590).
Aktualne informacje na temat SARS-CoV-2 są dostępne na stronie internetowej GIS: www.gov.pl/koronawirus.
3.2. Przy wejściu do szkoły należy umieścić płyn do dezynfekcji rąk (środek na bazie alkoholu, min. 60%), instrukcję właściwej dezynfekcji oraz zamieścić informację o obligatoryjnym korzystaniu z tego płynu przez wszystkie osoby wchodzące na teren szkoły.
3.3. Płyn do dezynfekcji rąk powinien być również dostępny w każdej sali egzaminacyjnej. Obok płynu należy umieścić informację na temat prawidłowej dezynfekcji rąk.
3.4. [*] [!] W przypadku egzaminu z przedmiotów/kwalifikacji, na którym dozwolone
jest korzystanie przez grupę zdających z np. jednego słownika, jednego egzemplarza dokumentacji technicznej, tego samego urządzenia, obok materiału/urządzenia, z którego może korzystać więcej niż jedna osoba, należy ustawić dozownik z płynem dezynfekcyjnym oraz poinformować zdających o konieczności korzystania z niego przed skorzystaniem z danego materiału egzaminacyjnego/urządzenia oraz po skorzystaniu z tego materiału egzaminacyjnego/urządzenia.
3.5. Egzamin może być przeprowadzany w salach lekcyjnych, salach gimnastycznych, na korytarzach szkolnych oraz w innych przewidzianych w przepisach miejscach, pod warunkiem zachowania odpowiednich odstępów pomiędzy zdającymi oraz pomiędzy zdającymi i członkami zespołu nadzorującego. Nie wprowadza się ograniczeń dotyczących liczby osób w Sali (przy zachowaniu odpowiednich odstępów), jednak zaleca się – jeżeli tylko pozwalają na to warunki lokalowe oraz zasoby ludzkie – przeprowadzanie egzaminu w salach z możliwie jak najmniejszą liczbą osób w każdej sali.
3.6. Ławki w sali egzaminacyjnej należy ustawić w taki sposób, aby pomiędzy zdającymi zachowany był co najmniej 1,5-metrowy odstęp w każdym kierunku. Szczegółowe rozwiązania techniczne związane z koniecznością zmiany liczby sal egzaminacyjnych
1) Jeżeli konieczność zapewnienia odpowiedniej odległości pomiędzy zdającymi powoduje konieczność zwiększenia liczby sal, w których jest przeprowadzany egzamin, należy liczbę tych sal odpowiednio zwiększyć.
2) Zwiększenie liczby sal, w których jest przeprowadzany dany egzamin, wiąże się z koniecznością zapewnienia zespołów nadzorujących, zgodnie z warunkami określonymi we właściwym rozporządzeniu, z uwzględnieniem zasad opisanych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. poz. 493, z późn. zm.).
3) Jeżeli chodzi o modyfikowanie liczby sal w systemach informatycznych, to:
a) w przypadku E8 i EM – konieczne jest wprowadzenie zmiany przypisania zdających do sal w SIOEO
b) w przypadku EPKwZ i EZ – należy postępować zgodnie z instrukcją dyrektora właściwej okręgowej komisji egzaminacyjnej.
4) Zmiana liczby sal oraz wprowadzenie zmian w systemach informatycznych nie skutkują zmianą złożonego zapotrzebowania na arkusze i inne materiały egzaminacyjne; zostaną one dostarczone zgodnie z pierwotnym zapotrzebowaniem. Arkusze i materiały egzaminacyjne, należy przed egzaminem w danym dniu, w obecności przewodniczących zespołów nadzorujących i przedstawiciela zdających, rozdzielić na sale egzaminacyjne, zgodnie z nowym porządkiem. Sposób postępowania dotyczący płyt CD oraz kopert bezpiecznych opisano w punktach poniżej.
5) W roku szkolnym 2020/2021 materiały egzaminacyjne z dodatkowych sal można zapakować do zwykłych kopert (nie muszą być to foliowe koperty zwrotne), opisując je zgodnie z instrukcją dyrektora OKE.
6) W roku szkolnym 2020/2021 w przypadku E8 i EM z języków obcych nowożytnych szkoły mogą w razie konieczności sporządzić kopię płyty z nagraniami do zadań na rozumienie ze słuchu. Płytę można skopiować w dniu egzaminu, nie wcześniej niż godzinę przed rozpoczęciem egzaminu (w przypadku E8 – nie wcześniej niż o 8:00, w przypadku EM – nie wcześniej niż o 8:00 albo 13:00, w zależności od poziomu, na którym egzamin jest przeprowadzany). Dyrektor szkoły może również pobrać plik .mp3 z nagraniami na dany egzamin z SIOEO. Sporządzona kopia płyty lub pobrany plik stanowi materiał egzaminacyjny objęty ochroną przed nieuprawnionym ujawnieniem, zgodnie z art. 9e ustawy o systemie oświaty.
3.7. W przypadku EM i EE z informatyki oraz w przypadku EPKwZ i EZ stanowiska egzaminacyjne, w tym również stanowiska służące do przeprowadzenia części pisemnej egzaminu przy komputerze, również powinny być zaaranżowane w taki sposób, aby zapewnić co najmniej 1,5-metrowy odstęp pomiędzy zdającymi oraz pomiędzy zdającymi i członkami zespołu nadzorującego /asystentami technicznymi / osobami obsługującymi sprzęt albo urządzenia.
Jeżeli nie jest to możliwe, należy:
1) zmniejszyć liczbę zdających w danej sali egzaminacyjnej albo
2) oddzielić poszczególne stanowiska egzaminacyjne przegrodami wykonanymi np. z płyt wiórowych albo z pleksi.
3.8. Miejsca dla członków zespołu nadzorującego również powinny zostać przygotowane z zachowaniem co najmniej 1,5-metrowego odstępu od zdających oraz od pozostałych członków zespołu nadzorującego (podczas gdy zdający rozwiązują zadania; w trakcie czynności organizacyjnych członkowie zespołu nadzorującego są zobowiązani zakrywać usta i nos oraz mieć założone rękawiczki). Członkowie zespołu nadzorującego powinni do niezbędnego minimum ograniczyć poruszanie się po sali egzaminacyjnej; konieczne jest jednak regularne nadzorowanie pracy zdających w pozycji stojącej. Istotne jest, aby zapewnić miejsca dla członków zespołu nadzorującego w taki sposób, aby zachować odpowiednie odstępy, przy jednoczesnym zapewnieniu możliwości właściwego nadzoru pracy zdających.
3.9. Drzwi do szkoły oraz wszystkie drzwi wewnątrz budynku powinny być otwarte, tak aby zdający oraz inne osoby uczestniczące w przeprowadzaniu egzaminu nie musiały ich otwierać. Wyjątek stanowią:
1) E8 i EM z języków obcych nowożytnych w zakresie zadań na rozumienie ze słuchu, podczas których odtwarzane jest nagranie
2) sytuacje, w których sale egzaminacyjne są wietrzone, tak aby nie tworzyć przeciągów.
Jeżeli ze względów bezpieczeństwa przeciwpożarowego drzwi nie mogą być otwarte, należy zapewnić regularną dezynfekcję klamek/uchwytów.
3.10.Sale egzaminacyjne należy wietrzyć przed wpuszczeniem do nich zdających, mniej więcej co godzinę w trakcie egzaminu (jeżeli pogoda na to pozwala oraz na zewnątrz budynku nie panuje zbyt duży hałas) oraz po egzaminie, dbając o zapewnienie komfortu zdających.
3.11.Dla każdego zdającego powinno zostać zapewnione miejsce, w którym będzie mógł zostawić rzeczy osobiste – plecak, torbę, kurtkę, telefon itp. Może to być szafka, jeżeli szkoła dysponuje szafkami, może to być również odrębne pomieszczenie, np. szatnia, sala szkolna, w której dla zdających będą przygotowane np. przezroczyste foliowe worki (tak aby sprawdzenie ich zawartości nie wymagało otwierania), w których będą mogli zostawić swoje rzeczy osobiste pod nadzorem pracownika albo pod zamknięciem. Należy zminimalizować możliwość kontaktowania się osób pozostawiających swoje rzeczy z osobami odbierającymi swoje rzeczy albo zadbać, by oczekując na oddanie lub odbiór swoich rzeczy zachowywali odpowiednie środki bezpieczeństwa (odległość od innych osób, zakrywanie ust i nosa).
3.12.W zakresie systemów wentylacyjno-klimatyzacyjnych należy stosować się do zaleceń NIZP-PZH.
3.13.Należy zapewnić bieżącą dezynfekcję toalet.
3.14.W pomieszczeniach higieniczno-sanitarnych należy wywiesić plakaty z zasadami prawidłowego mycia rąk, a przy dozownikach z płynem – instrukcje na temat prawidłowej dezynfekcji rąk. Nie należy używać suszarek nawiewowych.
3.15.Rekomenduje się monitoring codziennych prac porządkowych, ze szczególnym uwzględnieniem utrzymywania w czystości ciągów komunikacyjnych, dezynfekowania powierzchni dotykowych: poręczy, klamek, włączników światła, klawiatur, myszek, uchwytów, poręczy krzeseł i powierzchni płaskich.
3.16.Ławki oraz krzesła w sali egzaminacyjnej należy dezynfekować przed i po każdym egzaminie. W przypadku EM oraz poszczególnych zmian części pisemnej i części praktycznej EPKwZ i EZ konieczne jest również dezynfekowanie ławek i krzeseł pomiędzy poszczególnymi zakresami, sesjami egzaminacyjnymi lub zmianami danego dnia.
3.17.Dezynfekować należy również:
1) klawiatury, myszki i monitory dotykowe albo laptopy wykorzystywane do przeprowadzenia EM i EE z informatyki oraz części pisemnej EPKwZ oraz EZ przy komputerze
2) sprzęt i urządzenia wykorzystywane przez zdających podczas przeprowadzania części praktycznej EPKwZ i EZ; sprzęt i urządzenia, z których podczas egzaminu korzysta kilkoro zdających, powinien być dezynfekowany również w trakcie egzaminu
3) sprzęt (komputery, klawiatury, dodatkowy osprzęt, np. słuchawki – jeżeli zapewnia je szkoła, urządzenia rejestrujące dźwięk podczas egzaminu, w przypadku gdy zdający korzysta z pomocy nauczyciela wspomagającego go w czytaniu lub pisaniu), z którego korzystają zdający, którym przyznano korzystanie z takiego sprzętu jako sposób dostosowania warunków przeprowadzania egzaminu
4) odtwarzacze płyt CD wykorzystywane do przeprowadzenia E8 i EM z języka obcego nowożytnego oraz EM z historii muzyki
5) kalkulatory na EM z matematyki, biologii, geografii, wiedzy o społeczeństwie, chemii, fizyki oraz części pisemnej i praktycznej EPKwZ i EZ we właściwych kwalifikacjach – jeżeli szkoła zapewnia taki sprzęt
6) przybory piśmienne, jeżeli szkoła zdecyduje się zapewnić takie materiały dla zdających, którzy zapomnieli przynieść je na egzamin, z wyjątkiem materiałów jednorazowych, których zdający nie zwracają.
3.18.Przeprowadzając dezynfekcję, należy ściśle przestrzegać zaleceń producenta znajdujących się na opakowaniu środka do dezynfekcji. Ważne jest ścisłe przestrzeganie czasu niezbędnego do wywietrzenia dezynfekowanych pomieszczeń lub przedmiotów, tak aby zdający oraz inne osoby zaangażowane w przeprowadzanie egzaminów nie byli narażeni na wdychanie oparów środków służących do dezynfekcji.
3.19.Na terenie szkoły lub ośrodka należy wyznaczyć i przygotować pomieszczenie (wyposażone m.in. w środki ochrony osobistej i płyn dezynfekujący), w którym będzie można odizolować osobę w przypadku stwierdzenia objawów chorobowych kompatybilnych z objawami COVID-19.
3.20. Jeżeli to możliwe, na terenie szkoły należy również wyznaczyć i przygotować miejsce (pomieszczenie, przestrzeń), wyposażone w płyn dezynfekujący, w którym osoby przystępujące do dwóch egzaminów jednego dnia będą mogły, przy zachowaniu odpowiednich odstępów, zjeść przyniesione przez siebie produkty w przerwie między egzaminami, albo poczekać do rozpoczęcia popołudniowej sesji egzaminacyjnej. Jeżeli pozwalają na to warunki pogodowe, przestrzeń ta może zostać zorganizowana na świeżym powietrzu, np. na boisku szkolnym.
2 Nie ma konieczności dezynfekowania kart wzorów przeznaczonych na EM z matematyki, biologii, chemiii geografii, ponieważ EM z matematyki na PP i PR oraz egzaminy z przedmiotów przyrodniczych odbywają się w inne dni.
Sekcja 4.
Dodatkowe procedury bezpieczeństwa w dniu egzaminu
4.1. Członkowie zespołów nadzorujących powinni przejść szkolenie z zasad dotyczących bezpieczeństwa podczas egzaminu przeprowadzone przez przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego.
4.2. Przewodniczący zespołu egzaminacyjnego informuje członków zespołu nadzorującego przeprowadzającego egzamin w sali egzaminacyjnej, że w danej sali do egzaminu przystępuje zdający chorujący na alergię albo inne schorzenie, którego objawami mogą być kaszel, katar lub łzawienie. Członkowie zespołu nadzorującego muszą posiadać taką wiedzę, aby nie interpretować takich objawów w przypadku danego zdającego jako objawów „niepokojących”, o których mowa w pkt 6.1.
4.3. Paczki należy odebrać od kuriera i otwierać w rękawiczkach. Po odebraniu paczek od kuriera można przetrzeć je szmatką z płynem dezynfekującym.
4.4. Członkowie zespołu nadzorującego w rękawiczkach odbierają arkusze od przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego. Arkusze są rozdawane zdającym również przez osoby, które mają założone rękawiczki, oraz mają zakryte usta i nos.
4.5. [!] Przed rozpoczęciem egzaminu należy poinformować zdających o obowiązujących zasadach bezpieczeństwa, w tym przede wszystkim:
1) zakazie kontaktowania się z innymi zdającymi
2) obowiązku zakrywania ust i nosa w przypadku kontaktu bezpośredniego z osobą zaangażowaną w przeprowadzanie egzaminu, wyjścia do toalety lub wyjścia z sali egzaminacyjnej po zakończeniu pracy z arkuszem egzaminacyjnym
3) niedotykania dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu, a także przestrzegania higieny kaszlu i oddychania: podczas kaszlu i kichania należy zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką
4) konieczności zachowania odpowiedniego dystansu od innych zdających po zakończonym egzaminie.
4.6. [*] Należy unikać tworzenia się grup zdających przed szkołą oraz przed salą egzaminacyjną przed rozpoczęciem egzaminu oraz po jego zakończeniu.
W tym celu dyrektor szkoły może na przykład:
1) przekazać zdającym z wyprzedzeniem (np. 2-, 3-dniowym) informację o godzinie, o której powinni stawić się w szkole przed rozpoczęciem egzaminu – mogą to być np. różne godziny dla zdających z różnych sal egzaminacyjnych (czas wejścia na teren szkoły / do sali egzaminacyjnej w np. 15-, 20-minutowych odstępach)
2) wpuszczać zdających na teren szkoły różnymi wejściami, np. wg podziału na sale egzaminacyjne lub oddziały
3) wpuszczać zdających na teren szkoły o różnych godzinach, np. 8:00, 8:20, 8:40, zgodnie z np. podziałem zdających na sale lub przedmioty (w przypadku języków obcych)
4) zdecydować o rozpoczęciu egzaminu dla kolejnych grup zdających w np. 15-, 20-minutowych odstępach czasowych (np. 1. grupa o godz. 9:00,
2. grupa – o 9:20, 3. grupa – o 9:40), z zastrzeżeniem że egzamin nie może
rozpocząć się później niż 45 minut po godzinie rozpoczęcia podanej w harmonogramie, wszyscy zdający z danej grupy piszą egzamin w odrębnych salach, a żaden zdający nie opuszcza sali egzaminacyjnej na stałe przed upływem jednej godziny od godziny rozpoczęcia egzaminu wskazanej w harmonogramie, np. przed godziną 10:00, jeżeli egzamin rozpoczyna się o godz. 9:00 (z wyjątkiem skorzystania z toalety, konieczności zażycia lekarstwa, kontaktu ze służbami medycznymi)
5) w przypadku części pisemnej EPKwZ i EZ przeprowadzanej przy komputerze – podzielić zdających z jednej zmiany (godziny/sali) na dwie mniejsze grupy i umożliwić przystąpienie do egzaminu zdającym z obu grup w ramach czasu przeznaczonego dla danej zmiany
6) wypuszczać zdających z sal po egzaminie według ściśle określonej procedury – np. sala po sali, oddział po oddziale, upewniając się, że zdający nie gromadzą się pod szkołą, aby omówić egzamin
7) jeżeli w szkole przeprowadzanych jest kilka sesji/zmian egzaminu jednego dnia – zapewnić rozdzielenie osób wychodzących z egzaminu od osób wchodzących do szkoły
8) [!] poinstruować zdających, aby wrażeniami po egzaminie dzielili się między sobą z wykorzystaniem mediów społecznościowych, komunikatorów, telefonicznie, a unikali spotkań w grupie, np. przy wejściu do szkoły.
O przyjętych rozwiązaniach należy poinformować zdających, a w przypadku zdających niepełnoletnich – również ich rodziców/prawnych opiekunów, z odpowiednim wyprzedzeniem.
Szczegółowe rozwiązania techniczne związane z wprowadzeniem grup podczas wpuszczania zdających na egzamin
1) W pierwszej kolejności (o najwcześniejszych godzinach) na egzamin wchodzą zdający, którzy:
a) korzystają z przedłużenia czasu przeprowadzania egzaminu
b) w przypadku EM – danego dnia przystępują do egzaminu zarówno o godz. 9:00, jak i o 14:00
c) w przypadku EPKwZ i EZ – danego dnia przystępują do egzaminu z więcej niż jednej kwalifikacji lub do obu części egzaminu w danej kwalifikacji.
2) Jeżeli dyrektor szkoły podejmie decyzję o rozpoczynaniu egzaminu z przesunięciem czasowym – spóźnieni zdający mogą wejść na egzamin nawet z ostatnią grupą, jeżeli w danej sali egzaminacyjnej jest stolik, przy którym zdający może pracować z arkuszem egzaminacyjnym.
4.7. [*] W przypadku EM, EPKwZ i EZ zdający potwierdzają swoją obecność na egzaminie, podpisując się w wykazie, korzystając z własnego długopisu.
Sekcja 5.
Szczegółowe rozwiązania dotyczące przeprowadzania egzaminów z danego przedmiotu, egzaminu z danej kwalifikacji lub egzaminu w dostosowanych warunkach
5.1. W przypadku zdającego, który przystępuje do egzaminu, korzystając z pomocy nauczyciela wspomagającego, musi również być zachowany co najmniej 1,5-metrowy odstęp pomiędzy tym zdającym a nauczycielem. Jeżeli zdający ma trudności w komunikacji i przy zachowaniu wskazanego odstępu występują problemy ze zrozumieniem mowy, odstęp można zmniejszyć do niezbędnego dla zrozumienia wypowiedzi zdającego, z zachowaniem innych środków ochrony (np. zakrycia ust i nosa), lub – za zgodą dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej – wprowadzić inne rozwiązania organizacyjne, np. zapewnić obecność nauczyciela, który ma większe doświadczenie w rozumieniu mowy zdającego, wykorzystać mikrofon (odnotowując wprowadzone modyfikacje w protokole). Jeżeli dla nauczyciela wspomagającego nie został zamówiony odrębny arkusz, należy wykorzystać arkusz rezerwowy (upewniając się, że jest on w tej samej wersji, w której arkusz ma zdający), a w sytuacji, kiedy liczba arkuszy rezerwowych jest niewystarczająca, należy niezwłocznie skontaktować się z właściwą OKE i postępować zgodnie z instrukcjami.
5.2. W przypadku egzaminu przeprowadzanego w domu zdającego niezbędne jest upewnienie się, że w domu zdającego nie przebywa żadna osoba w izolacji w warunkach domowych albo objęta kwarantanną w warunkach domowych.
Konieczne jest również zapewnienie odpowiednich warunków bezpieczeństwa,
w tym:
a) zakrywanie nosa i ust przez członków zespołu nadzorującego i innych osób zaangażowanych w przeprowadzanie egzaminu, np. nauczyciela wspomagającego, specjalisty z zakresu niepełnosprawności podczas każdego kontaktu ze zdającym, a w sytuacjach wymagających kontaktu z członkami zespołu – również przez rodziców /prawnych opiekunów zdającego
b) zachowanie odpowiedniego (co najmniej 1,5-metrowego) odstępu pomiędzy zdającym a członkami zespołu nadzorującego, co – w przypadku gdy egzamin jest przeprowadzany w małym pomieszczeniu – może wiązać się z zapewnieniem rotacyjnej obecności tylko jednego z członków w tym samym pomieszczeniu ze zdającym; obowiązek zachowania odstępu nie dotyczy kontaktów rodziców/prawnych opiekunów zdającego ze zdającym, np. podczas wykonywania w trakcie egzaminu niezbędnych czynności pielęgnacyjnych
c) dezynfekcji sprzętu lub urządzenia, jeżeli z tego samego sprzętu lub urządzenia korzysta zdający i członek zespołu nadzorującego, chyba że członek zespołu nadzorującego korzysta z tego urządzenia lub sprzętu w rękawiczkach
d) zapewnienie płynu dezynfekcyjnego dla członków zespołu nadzorującego
e) wietrzenia pomieszczenia, w którym jest przeprowadzany egzamin, przed egzaminem, a jeżeli to możliwe – również w trakcie egzaminu.
5.3. Szczegółowe zasady dotyczące przeprowadzania części ustnej EM z danego
przedmiotu:
1) jeżeli część ustna EM z danego przedmiotu jest przeprowadzana w sali, w której jednocześnie przebywa zdający oraz członkowie zespołu przedmiotowego, salę egzaminacyjną należy zaaranżować w taki sposób, aby zapewnić co najmniej 2-metrowy odstęp pomiędzy każdą z osób znajdujących się w sali
2) należy przygotować odrębny pakiet odpowiednio zadań albo zestawów zadań dla każdego członka zespołu przedmiotowego oraz kilka egzemplarzy każdego – odpowiednio – zadania albo zestawu zadań dla zdających, tak aby nie wystąpiła potrzeba korzystania z tego samego materiału przez kilka osób
3) podczas egzaminu zdający mogą robić notatki własnym długopisem albo długopisem zapewnionym przez szkołę, który – o ile nie jest jednorazowy i zdający nie oddają go po egzaminie – powinien być dezynfekowany.
Sekcja 6.
Postępowanie w przypadku podejrzenia zakażenia u członka zespołu egzaminacyjnego lub u zdającego
6.1. Jeżeli zdający lub członek zespołu nadzorującego przejawia niepokojące objawy choroby, przewodniczący zespołu nadzorującego lub członek zespołu nadzorującego informuje o tym przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego, który zapewnia odizolowanie zdającego lub innej osoby przejawiającej objawy choroby w odrębnym pomieszczeniu lub wyznaczonym miejscu z zapewnieniem minimum 2 m odległości od innych osób (por. pkt 3.19.).
Szczegółowe rozwiązania organizacyjne związane z przeprowadzaniem egzaminu w przypadku konieczności odizolowania zdającego lub innej osoby uczestniczącej w przeprowadzaniu egzaminu
1) W przypadku wystąpienia konieczności odizolowania członka zespołu nadzorującego lub innej osoby uczestniczącej w przeprowadzaniu egzaminu przejawiającej objawy choroby w odrębnym pomieszczeniu lub wyznaczonym miejscu, przewodniczący zespołu egzaminacyjnego
niezwłocznie powiadamia o tym fakcie dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej, z którym ustala sposób postępowania. Przewodniczący zespołu egzaminacyjnego powinien – tak szybko, jak jest to możliwe – zapewnić zastępstwo za członka zespołu, który nie może brać udziału w przeprowadzaniu danego egzaminu. Jeżeli nie będzie to możliwe, dyrektor OKE może wydać zgodę na zakończenie przeprowadzania egzaminu w niepełnym składzie zespołu nadzorującego, jeżeli nie stanowi to zagrożenia dla bezpieczeństwa zdających oraz zapewniony jest odpowiedni nadzór nad pracą zdających. Informację o wystąpieniu opisanej sytuacji odnotowuje się w protokole przebiegu egzaminu w danej sali oraz w protokole zbiorczym.
2) W przypadku wystąpienia konieczności odizolowania zdającego, członka zespołu nadzorującego lub innej osoby zaangażowanej w przeprowadzanie egzaminu przejawiającej objawy choroby w odrębnym pomieszczeniu lub wyznaczonym miejscu, przewodniczący zespołu egzaminacyjnego może podjąć decyzję o przerwaniu i unieważnieniu egzaminu dla wszystkich zdających, którzy przystępowali do danego egzaminu w danej sali, jeżeli z jego oceny sytuacji będzie wynikało, że takie rozwiązanie jest niezbędne.
6.2. W przypadku E8, EM, EPKwZ oraz EZ, do którego przystępują niepełnoletni zdający, PZE niezwłocznie powiadamia rodziców/prawnych opiekunów ucznia o zaistniałej sytuacji w celu pilnego odebrania go ze szkoły, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zdającego – także pogotowie ratunkowe.W przypadku zdających pełnoletnich przystępujących do EM, EPKwZ oraz EZ –w razie pogarszania się stanu ich zdrowia PZE powiadamia pogotowie ratunkowe.
6.3. W przypadku gdy stan zdrowia nie wymaga interwencji zespołu ratownictwa medycznego, pełnoletni zdający lub nauczyciel powinien udać się do domu transportem indywidualnym, pozostać w domu i skorzystać z teleporady medycznej.
6.4. Należy przygotować procedurę postępowania na wypadek podejrzenia zakażenia koronawirusem, która powinna uwzględniać minimum następujące założenia:
1) pracownicy szkoły oraz członkowie zespołów nadzorujących niebędący pracownikami szkoły powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów nie powinni przychodzić do pracy. Powinni pozostać w domu i skontaktować się z lekarzem POZ, a w razie pogarszania się stanu zdrowia – zadzwonić pod nr 999 albo 112
2) zaleca się śledzenie informacji Głównego Inspektora Sanitarnego (www.gis.gov.pl) oraz Ministra Zdrowia (www.gov.pl/web/koronawirus), a także obowiązujących przepisów prawa
3) w przypadku wystąpienia u pracownika będącego na stanowisku pracy niepokojących objawów sugerujących zakażenie SARS-CoV-2, należy niezwłocznie odsunąć go od pracy. Należy powiadomić pracownika o konieczności skontaktowania się z lekarzem POZ. Obszar, w którym poruszał się pracownik, należy poddać gruntownemu sprzątaniu, zgodnie z funkcjonującymi procedurami, oraz zdezynfekować powierzchnie dotykowe (klamki, poręcze, uchwyty).
4) w przypadku wystąpienia u zdającego lub członka zespołu nadzorującego, lub innej osoby biorącej bezpośredni udział w przeprowadzaniu egzaminu na danej sali egzaminacyjnej niepokojących objawów sugerujących zakażenie SARS-CoV-2, należy niezwłocznie przerwać egzamin tego zdającego oraz wdrożyć procedurę opisaną w pkt 6.1.
6.5. Rekomenduje się ustalenie listy osób przebywających w tym samym czasie w części/częściach szkoły, w których przebywała osoba podejrzana o zakażenie SARS-CoV-2, i zalecenie stosowania się do wytycznych odnoszących się do osób, które miały kontakt z osobą potencjalnie zakażoną.
Źródło: www.oke.poznan.pl
Podczas zajęć logopedycznych przedszkolaki przede wszystkim dobrze się bawią, a przy okazji:
– stymulują rozwój mowy,
– kształtują słuch fonematyczny,
– gimnastykują buzie i języki,
– wykonują ćwiczenia oddechowe,
– słuchają opowiadań logopedycznych.
Wytrwałość i systematyczne utrwalanie ćwiczeń w domu daje podstawy do osiągnięcia celu terapii, czyli prawidłowej wymowy. Spotkania z logopedą to także sensoryczne stymulowanie rozwoju dziecka i ćwiczenia motoryki dużej. Popatrzcie sami!
Aneta Matczak